The New European Union and the New Russia 5 - shikardos.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
Похожие работы
The New European Union and the New Russia 5 - страница №1/5



Проект «Семинары ЕС-Россия»


Материалы Европейской школы
в г. Казань

25-27 марта 2010 г.








Содержание


The New European Union and the New Russia 5

The EU’s “Eastern Partnership” with former Soviet states holds the key to relations with Russia 8

Большая Европа шагает на Восток 10

Spain's Chaves Says EU 2020 Stategy Must Be Coordinated At All Levels 14

Spanish EU Presidency - Ecofin meeting to focus on harmonisation of hedge funds 16

«Доктрина Сапатеро» – квинтэссенция внешней политики Мадрида 17

INFORMATION NOTE TREATY OF LISBON 27

Sustainable growth and quality employment are top objectives of 2020 Strategy 34

EU’s first 100 days under Lisbon treaty get mixed report 35

Ashton in Mideast, EU''s first foreign policy test under Lisbon Treaty 36

Reform process enters next phase. Bologna process 38

Болонская декларация 40

РФ перейдет на трехступенчатую систему высшего образования в 2011 году 42

Успешные европейские студенты смогут обучаться в ведущих вузах мира 43

Ислам в современном обществе 44

Как известно, Ислам находится в конфронтации с якобы «христианской» идеологией, царствующей на территории современного Запада. В связи с этим становится необходимым сформулировать те аспекты последней, которые вызывают справедливую критику мусульман. 44

Во-первых, Ислам бескомпромиссно настроен против жречества, монополизирующего связь с Истинным Богом (и, соответственно, скрывающего от народа знания об Истине), и занимающего привилегированное положение по отношению к человеческой пирамиде-толпе. В рамках самого Ислама невозможно создать полную аналогию жреческой иерархии,несмотря на все многочисленные попытки в истории антиисламских сил изобразить что-либо подобное. Периодически из подконтрольной мусульманской «иерархии» выходит такая личность, которая рушит неестественную для Ислама «пирамиду», в результате чего ее создателям приходится начинать свою работу с нуля. 44

Во-вторых, исламская идеология не приемлет идеологического либерализма в той форме, в какой он имеет место на Западе. Для запугивания обывателя, СМИ создают такой образ Ислама, который якобы стремится к тотальному уничтожению христиан и иудеев; некоторые выращенные не без помощи Запада псевдоисламские радикальные силы поддерживают имидж мусульман как дикарей и варваров.

При этом лишь немногие задумываются о том, каким же образом в этом случае сохранились на протяжении многих веков в мусульманских странах многочисленные христианские и иудейские общины?! Стоит вспомнить и о том, что четыре первые из пяти мировых центров Православия (Константинопольский, Александрийский, Антиохийский и Иерусалимский патриархаты) находятся на территории мусульманских стран (если считать, что в исторической ретроспективе, начиная с VII в., Иерусалим все же несравненно дольше находился под мусульманским, нежели христианским или иудейским контролем). 44



Многие восточные церкви, которые безусловно были бы уничтожены на Западе как еретические (помимо православных, дохалкидонские монофизитские, монофелитские и несторианские, а также этноконфессиональные группы сабиев, зороастрийцев и др.), в пользу чего свидетельствует вся средневековая история Западной Европы, сохранились до сего дня именно благодаря покровительству мусульман. 45

В-третьих, в Исламе существуют конкретные материальные запреты, напрямую подрывающие устои западного общества; прежде всего, – запрет на ростовщичество. Нынешнюю экономику невозможно представить себе без этого явления; те, кто контролирует глобальную финансовую пирамиду – супер-олигархи Запада, – владеют капиталом, превышающим совокупные доходы 45% населения Земли, как это явствует из официального доклада ООН в передаче агентства Рейтер от 15 июня 1996 г. 45

Ростовщическая система является причиной нестабильности экономики, что особенно опасно в современных условиях глобализации; она не раз приводила к затяжным кризисам – депрессиям, выходом из которых являлись спровоцированные и финансированные мировым транснациональным капиталом масштабные войны. 45

В-четвертых, Ислам всячески выступает за повышение уровня понимания человечеством различных наук и явлений природы и общества в их взаимосвязи, а не оторванно друг от друга; не случайно многие выдающиеся мусульманские деятели средневековья были специалистами в десятках совершенно различных сферах и отраслях знания. Ислам выступает против превращения человека в бездумного робота, выполняющего приказы «сильных мира сего»; частью этой политики является абсолютный запрет на алкоголь и наркотики, употребление которых низводит разумное существо до животного уровня. 45

Западная цивилизация, также выступающая за повышение роли образования, на самом деле давно превратила науки в изолированные друг от друга системы, в силу чего даже самый грамотный человек не видит связи различных явлений в природе и обществе между собой, не способен оценить уровень гармонии между ними, не понимает «внутреннего смысла» творений, а значит – не замечает Самого Творца и Создателя. 45

В-пятых, исламское общество не приемлет потребительского строя, существующего под лозунгами «хлеба и зрелищ», «после нас – хоть потоп», и т. д. Крайний индивидуализм, присутствующий повсеместно в западных странах (особенно в протестантских), довел эту цивилизацию до уродливых форм тотального господства в обществе мещанско-иждивенческих инстинктов, идущих вразрез с христианскими нормами. 45

В-шестых, Ислам иначе, чем это принято в современной иудео-христианской традиции, определяет семейную мораль, взаимоотношения членов семьи между собой. Существенным отличием семейного кодекса мусульман является полигамия; нынешнее общество, не приемля на словах многоженство, через снисходительное отношение к любовным связям вне брака фактически давно легализовало прелюбодеяния. 45

Сегодня, когда против России ведется скрытая демографическая война, многоженство (но не беспорядочное прелюбодейство, а четко регламентированное, ограниченное верой, моралью и строгими законами, невыполнение которых жестоко карается – согласно нормам Шариата) могло бы стать выходом из этого кризиса.

Практическое отсутствие в мусульманских странах таких заболеваний, как СПИД, сифилис и прочие венерические болезни, - в отличие от «цивилизованных» стран Запада (а также и современной, стремящейся в «цивилизацию» России), - является существенным показателем отличий двух систем. 46



Кроме того, последние десятилетия отмечены на Западе небывалым укреплением влияния т. н. «сексуальных меньшинств»; в отдельных странах эти «меньшинства» добились не просто государственной регистрации, но даже и церковного «освящения» однополых «браков». Не только Ислам, но и многие христианские деноминации четко представляют себе сатанинский характер этого движения; но, к сожалению, кроме мусульман громко заявить об истинной сущности содомитов практически некому – по крайней мере, в «христианских» странах Запада (Православные церкви пока еще находят в себе силы сопротивляться – хотя бы устно – этой разновидности открытого сатанизма), и только в Исламе существует неоспоримый однозначный приговор «сексуальным меньшевикам. 46

Таким образом, глобальное предназначение Ислама в современном мире состоит в построении иного общества, с иным уровнем мышления, с человеческой, а не «зомбированной» психикой, без пирамидальных конструкций «посвященных» и «толпы», без жреческой иерархии, с «живой» беспроцентной экономикой; общества, громогласно и нелицемерно выступающего против сатанинских сборищ, и способного жестко противостоять содомизму и мракоБесию; общества, заботящегося о нравственности и Природе, и живущего в мире (а само слово «Ислам», как известно, является производным от общесемитского корня «СЛМ» - «ШЛМ»; одно из основных значений образованных от этого корня слов – мир, т.е. СаЛяМ – по-арабски; ШоЛоМ – по-еврейски) и в гармонии с Космосом, – то есть по Богоданным законам. 46

Анвер Агаев 46

Источник: http://www.islam.ru 46

Pen portraits of the speakers of the EU Study School in Kazan 47

The New European Union and the New Russia


By Hans-Georg Wieck

The Lisbon Treaty of the European Union has entered into force on 1 December 2009. It took a long time to bring it about. Now, the European Union has the instruments at their disposal to act coherently on the international stage also on issues of foreign, security and defence matters. National unilateralism has lost its legitimacy – a defunct European Union. Nothing however will change from one day to the other. It will take its time to develop a coherent European Foreign and Security Policy. May be the rich experience of achieving common grounds between France and Germany time and again can serve as a point of reference and encouragement. The perspective of what Europe is going to be has changed and this in itself will have an impact on the decision making process in Europe and elsewhere – already today. The High Representative – the terminus for the “Foreign Minister” of the Union – serves as the “international spokesman” of the European Council and its President, who will be elected now for two and half years – instead of rotating from one country to the other every six months. The High Representative/Foreign Minister will also be the Deputy President of the European Commission and be in charge of all foreign policy matters of the Commission. There will be a European Foreign Service at his disposal. The High Representative with his combined spectrum of responsibilities will represent the largest Economic block of the globe on the international stage. It is not surprising that there are more countries in Europe aspiring to become a member of this Union that is based on democratic values and the respect for the human rights of the individual, of the citizen, a Union that has grown over a period of more than half a century. It is not surprising that the newly formed German Government – in its coalition agreement - sets the highest priority in its foreign policy agenda on the strengthening of the European Union.

The New European Union will not only care to maintain and further develop stable and dynamic relations with its transatlantic partner – the USA - the indispensable strategic partner during the Cold War and now as well under different framework conditions. The New European Union seeks – if possible – also a stable and reliable partnership with its great European neighbour to the East– with Russia, the Russian Federation – an economic partner who ranks third among Europe’s foreign trade partners behind the USA and China. European exports to Russia are dominated by machine tools and other manufactured industrial goods, while gas and oil constitute the bulk of Russian exports to Europe. The development of a Russian internationally competitive industrial sector remains a goal - to be attained perhaps in the long run.

Except for international consultations on international crises such as the Iran case on a regular or on an ad hoc basis, the genuine negotiations between the European Commission and the Russian Government on the preparation and conclusion of a new Agreement on Partnership and Cooperation that would replace the agreement in force since 1997 are practically stalled, among others because of fundamental disagreements on the principles that should govern the energy relations between Russia and the European Union.

The democratic transformation process in Russia – as envisaged by the Charta of Paris from November 1990 signed by the Heads of State and Government of all countries partaking in the Conference for Cooperation and Security in Europe including the USA and Canada - did not materialize – until now. We are faced with an organized top-down, not bottom-up democracy, a judiciary system dependent on the executive power and individual human rights being strangulated by Secret Services.

The implosion of the Soviet Union in 1991, the economic decline of the successor states and the publicly pushed demand for “the strong man” in each of the successor states marginalized democratic reformers and brought forward nationalistic forces that adopted autocratic norms and forms of government as inherited from the past.

After two terms as President of the Russian Federation Vladimir Putin (2000-2008) proposed Dmitrij Medvedev - his political associate with strong links into the economic sector – to be elected into the office of President in 2008. He himself – Vladimir Putin – moved into the State Duma and was elected Prime Minister of the Russian Federation. God knows what succession arrangements will be found on the occasion of the next presidential elections in 2012.

Medvedev moved into two different directions – contradictory ones:



(1) Russia and its European Neighbourhood

More openly than his predecessors he claims the right for Russia to intervene by force – if needed - in her neighbours’ affairs in case strategic interests and requirements of Russia so demand. Such claims on geographic zones of dominating Russian strategic interests – to the detriment of the countries – are inconsistent with the international agreements on security and cooperation in Europe (Charta of Paris November 1990, CFE Treaty November 1990, Council of Europe, OSCE) – not to speak of the Charta of the United Nations. Also, Russian President Medvedev claims the right for Russia to interfere in other countries’ sovereignty in order to protect Russian citizens - a very ambiguous definition for the citizens of other countries.

In addition, the latest version of the Russian military doctrine does not rule out first use of nuclear weapons in critical situations. Does this mean a lack of confidence in the fighting capabilities of Russian conventional forces and in the country’s capability to modernize efficiently Russian conventional forces within a reasonable span of time?

The new foreign policy doctrine of the New Russia disquiets Russia’s neighbours – for good reasons. Such arguments were used, when – following the German invasion on September 1, 1939 - the Red Army moved into Poland on September 17, 1939. It disquiets as well all other nations in Europe. Based on the rules adopted by the Organisation for Security and Cooperation in Europe the use or threat of force is eliminated from European soil as a legal means for the settlement of conflicts. No country in Europe is in a position to legitimize the establishment of national zones of predominant strategic interests to the detriment of other nations. Georgia is a case in point. The European Union or its members cannot and will not offer a “helping hand” for such policies or strategies or ignore such threats. Recent overtones on the part of President Medvedev for a new over-arching security umbrella – replacing among others NATO – remained without positive responses – for good reasons.

Based on the principles laid down in the Rome Treaty of the then European Community in 1957, other states in Europe can join the Community provided they have transformed their countries in accordance with the democratic European values, including market economies, independent courts and the respect for individual human rights. Also, the European Union must be in a position to be able to absorb the new member state in question. At the Summit of Prague on May 7, 2009, of Heads of State and Government of the European Union and of the neighbouring states to the East, namely Ukraine, Moldova, Belarus as well as the three South Caucasian States – Armenia, Azerbaijan and Georgia agreed to initiate – under the heading of a new “Eastern Partnership” bilateral and multilateral programmes in order to approximate these six states politically with the European Union and to integrate the economies of these states into the European Union. In view of the insufficient democratic transformation achieved until now in several of these countries, also a European Civil Society Forum was established in order to strengthen civil society endeavours and activities in support of the democratic transformation process needed in such countries as Belarus and Azerbaijan.

No question, this programme constitutes the answer of the European Union to the neo-imperial claims advanced by the New Russia in her relationship to the neighbouring countries emanating from the Soviet Union.



(2) The Need for Substantive Reforms within Russia - Civil Society in Russia

Medvedev offers another opening into the future as well. Time and again he speaks of the necessity to modernize the Russian industrial sector in order to compete on the world market. He also brandishes corruption as a deadly disease of contemporary Russia. He can be assured that the Soviet system of the past was by no means less infected by corruption than the present Russian system of government. That, of course, is no excuse for the disease of corruption in our times. Medvedev speaks also – with no less concern – of the need for an independent judiciary. He has distanced himself from efforts to defend the crimes committed by Stalin during his terror regime in the Soviet Union.

The state apparatus at his disposal is hardly capable to organize the changes needed in order to cope with the deficiencies identified by the President himself. In order to be set into motion the President would need a political party of reformers, and he would need a mandate from the people by way of free and fair elections exposed to international and domestic monitoring.

In the absence of such an option, we have to look to the development of the Russian civil society: apart from the civil society organisations encouraged to be set up by government institutions there are associations that are dedicated to the common European values of pluralistic democracies, the separation of power at the top among the executive branch, the legislative bodies and the judiciary as well with respect to the individual human rights that need to be protected by the judiciary against violations by state institutions – notably in the field of the media, non-governmental organisations and political parties. The association “Memorial”- its memorable work was honoured with the Andrej Sakharov-Award of the European Parliament in 2009 - maintains a powerful structure to expose the state crimes of the past, and to face the challenge of establishing historical truth on the crimes committed during Stalin’s dictatorship. They are as well deeply involved in the dialogue with Europe outside Russia in order to strengthen the ties between civil societies in Europe. The situation of Russia and its Civil Society is being reviewed annually in Berlin – organized by several German and Russian non-governmental organisations. This fall, the social dimensions of the current international financial and economic crisis will be discussed – from the Russian and the German perspective.

Given the immobility if not stagnation of the current Russian system of government, it falls upon civil society in Russia to generate ideas and initiatives for Russia’s future and to strengthen the reformists in Russia.

Source: http://www.europesworld.org/NewEnglish/Home_old/PartnerPosts/tabid/671/PostID/1055/Default.aspx


следующая страница >>