Программа дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/ специальности [код направления подготовки и «Название направлени - shikardos.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Программа дисциплины «Разработка и технология производства рекламного... 3 338.53kb.
Программа дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/... 3 347.76kb.
Программа дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/... 1 268.08kb.
Программа дисциплины для направления/ специальности подготовки бакалавра/... 1 109.82kb.
Программа учебной дисциплины «Теория и история менеджмента» для направления... 4 657.7kb.
Программа дисциплины Итальянский язык для направления подготовки... 3 384.23kb.
Программа дисциплины Итальянский язык для направления подготовки... 3 384.5kb.
Программа дисциплины для направления подготовки магистра для магистерской... 4 781.65kb.
Программа дисциплины Культура повседневности. Советский период. 3 483.25kb.
Программа дисциплины «Типографика» для специальности подготовки специалиста 1 106.63kb.
Программа дисциплины для направления 040100. 62 «Социология» идля... 1 225.07kb.
Владимир Альбертович Чекмарев Байки о шпионах и разведчиках Владимир... 8 2583.68kb.
- 4 1234.94kb.
Программа дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/ специальности - страница №2/5

6. Формы контроля знаний студентов


Тип контроля

Форма контроля

1 год

Кафедра

Параметры **

1

2

3

4

Текущий

(неделя)


Чтение литературы для семинарских занятий, ответы на вопросы, учаситие в дискуссиях, дебатах и иных ролевых играх

*










международных экономических организаций и европейской интеграции

Еженедельно

Выступление с докладами




*







международных экономических организаций и европейской интеграции

Каждый один раз в неделю

Эссе







*




международных экономических организаций и европейской интеграции

3-4 тыс. слов. По окончанию курса.

Итоговый

Экзамен













международных экономических организаций и европейской интеграции

Тест с вопросами multiple choice, открытыми вопросами, вопросами по литературе



    1. Критерии оценки знаний, навыков


Оценки по всем формам текущего контроля выставляются по 10-ти балльной шкале.

7. Содержание дисциплины


    Раздел 1 Теоретический

1.1. Как работает Евросоюз: системный подход

Реализм, неореализм и неоклассический реализм: основные положения и базовые категории. Конструктивизм: основные положения и базовые категории. Комплексная синкретическая теория взаимодействия стран-членов и институтов Евросоюза. Евросоюз как политическая система.


Основная литература:

  • CHRISTIANSEN, T., JORGENSEN, K.E., WIENER, A. The Social Construction of Europe // Journal of European Public Policy. 1999. Vol. 6. No. 4.

  • HIX, S. The EU as a New Political System // Caramani (ed.) Comparative Politics. Oxford: Oxford University Press, 2008.

  • HOFFMANN S. Obstinate of Obsolete? The Fate of the Nation State and the Case of Western Europe // NELSON, B.F., STUBB, A. (eds.) The European Union. Readings on the Theory and Practice of European Integration. Palgrave Macmillan, 2003.


1.2. Государства и их интересы: внутриполитические предпочтения и предпосылки их формирования

Внутриполитические предпочтения стран-членов и проблемы их реализации, исходя из внутренних ресурсов. Причины обращения к европейскому контексту.

Политические системы стран-членов (законодательная, исполнительная и судебная ветви власти); политические партии и партийные системы; формы и специфика участия граждан в политической жизни (выборы, референдумы, деятельность неправительственных организаций). Этнокультурная и религиозная специфика. Формы и динамика территориально-политического устройства.

Государственная политика стран-членов и их предпочтения. Проблема безопасности (внешней и внутренней). Экономика: рынок и государство. Социальное государство и налогообложение. Проблемы инноваций; информационного общества и охраны окружающей среды. Внешние связи.


Основная литература:

  • PUCHALA, D. Institutionalism, Intergovernmentalism and European Integration: A Review Article // Journal of Common Market Studies. 1999. Vol. 37. No. 2.

  • WALLACE, H. Exercising Power and Influence in the European Union: the Roles of Member States // The Member States of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2005.

Дополнительная литература:

  • The Member States of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2005. Pp. 77-284.


1.3. Неоинституциональные теории для изучения институтов

Основное содержание теории. Предпосылки появления и основные этапы развития. Разновидности неоинституционализма. Противоречие и взаимодополняемость неоинституциональных перспектив. Применение неоинституционального анализа в ЕС.

Тип занятий: лекции, семинары. Самостоятельная работа: освоение обязательной (основной) литературы.
Основная литература:


  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 38-49.

  • ASPINWALL, M.D., SCHNEIDER, G. Same Menu, Separate Tables. The Institutionalist Turn in Political Science and the Study of European Integration. DurhamDurham, Konstanz, 2000.

  • HALL, P.A., TAYLOR R.C. The Three New Institutionalisms // MPIFG Discussion Paper. 1996. No. 6.

  • The Institutionalisation of Europe. Stone Sweet, A., Sandholz, W., Fligstein, N. Oxford, New York, 2001. Pp. 29-56.

  • SCHMIDT, V. A. Discursive Institutionalism: The Explanatory Power of Ideas and Discourse // Annual Review of Political Science. 2008. Vol.11. Pp. 303-326.

Дополнительная литература:

  • MARCH, J.G., OLSEN, J.P. Elaborating the “New Institutionalism” // ARENA Working Paper. 2005. No.11.

  • SCHMIDT, V.A. Give Peace a Chance: Reconciling Four (not Three) “New Institutionalisms”. In: D. Béland and R.t H. Cox (eds.) Ideas and Politics in Social Science Research. Oxford, 2010.

  • Understanding European Union Institutions. Ed. by Warleigh A. London, New York, 2002. Pp. 3-22.


1.4. Проблемы интеграции, европеизации и транснационализации политического процесса

Суть процесса интеграции и его неоднозначность. Многообразие концепций европеизации и их классификация. Европеизация как порождение европейской интеграции и как ее двигатель. Роль и место институтов Евросоюза в процессе европеизации. Транснационализация политического процесса: сущность и динамика процесса.


Основная литература:

  • BULMER, S., RADAELLI, C. The Europeanization of National Policy // The Member States of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2005.

  • KASSIM, H. The Europeanization of Member State Institutions // The Member States of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2005.

  • LENSCHOW, A. Europeanisation of Public Policy. In: RICHARDSON, J. European Union. Power and Policy-Making. Routledge, 2006.

  • LADRECH, R. The Europeanization of interest Groups and Political Partiers // The Member States of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2005.


Раздел 2. Основные институты и органы Евросоюза

2.1. Природа и основные компетенции Евросоюза. Регулирующие принципы отношений стран-членов и институтов

Европейский Союз как уникальное интеграционное объединение. Концепция наделения полномочиями и её функционирование на практике. Ст.352 ДФЕС и концепция подразумеваемых полномочий как способы придания большей гибкости системе.

Концепция функциональных полномочий. Виды компетенций ЕС по Лиссабонскому договору. Особенности исключительной и смешанной компетенции ЕС. Проблема выбора правильной юридической базы при принятии актов ЕС.

Принципы, регулирующие осуществление ЕС своей компетенции и отношения между государствами-членами и институтами ЕС. Принцип субсидиарности: значение; роль национальных парламентов в контроле за его соблюдением; возможность судебного контроля. Принцип пропорциональности. Принцип добросовестного сотрудничества. Принципы равенства государств-членов и уважения их национальной самобытности. Принцип солидарности. Роль общих ценностей в функционировании ЕС.


Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Arts.1-5.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 2-6, 119, 352.

  • Protocol on the application of the principles of subsidiarity and proportionality.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс. 50-65, 58-62, 69-72.

  • CRAIG, P., DE BURCA, G. EU Law: Text, Cases, and Materials, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford 2007. Pp. 88-95, 100-107.

  • TOTH, A. Is Subsidiarity Justiciable? // European Law Review. 1994. No. 19. Pp. 268-288.

Дополнительная литературы:

  • Case 293/83 Gravier v. City of Liege [1985] ECR 593.

  • Case C-376/98 Germany v. European Parliament and Counsel (Tobacco advertising case) [2000] ECR I-8419.

  • LENAERTS, K., VAN NUFFEL, P. Constitutional law of the European Union (London: Sweet & Maxwell, 2nd ed., 2005).

  • CHALMERS ET AL., European Union Law: text and materials (Cambridge: CUP, 2006).

  • Право Европейского Союза: Учебник для вузов под ред. Кашкина С.Ю.– М. Юрайт. 2010



2.2. Отношения между институтами

Теория разделения властей и её неприменимость при изучении ЕС. Принципы, регулирующие отношения между институтами ЕС.

Принцип автономии институтов. Проблема местоположения Европейского Парламента в свете принципа автономии институтов. Принцип добросовестного сотрудничества между институтами: закрепление и практика применения. Значение и юридический статус межинституциональных соглашений.

Институциональный баланс: регулирующий принцип или простое описание устройства ЕС?


Основная литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Art.13.2.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Art. 232.

  • Case 294/83, Partie ecologiste Les verts v. European Parliament [1986] ECR 1339.

  • Case 208/80, Rt. Hon. Lord Bruce of Donington v Eric Gordon Aspden [1981] ECR 2205

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.139-45.

  • JACQUE, J.-P. The Principle of Institutional Balance // Common Market Law Review 41, 2004. Pp. 383–391.

Дополнительная литературы:

  • Case 5/85 Akzo [1986] ECR 2585.

  • Case 302/87 Parliament v. Council (Comitology case) [1988] ECR 5615.

  • Case C-70/88 Parliament v. Council (Chernobyl case) [1990] ECR I-2041.

  • Case C-300/89 Commission v. Council (Titanium dioxyde case) [1991] ECR I-2867.

  • Lenaerts, K., Van Nuffel, P. Constitutional law of the European Union. London: Sweet & Maxwell, 2nd ed., 2005.

  • Chalmers et al., European Union Law: text and materials. Cambridge: CUP, 2006.

  • Право Европейского Союза: Учебник для вузов под ред. Кашкина С.Ю.– М. Юрайт. 2010


2.3. Европейский совет

Европейский совет, саммит или Совет министров? Понятийный аппарат.

Роль Европейского совета в управлении Евросоюзом: теория и практика. История и причины учреждения. Правовая база деятельности. Компетенции и процедурные аспекты Европейского совета.

Неформальные Европейские советы. Попытка организовать постоянные контакты глав государств и правительств стран-членов Евросоюза.

Проблема правового статуса решений Европейского совета.

Проблема постоянной перегрузки повестки дня в связи с тенденцией вмещать все основные решения наверх.

Роль председателя в управлении Европейским союзом, изменение его функций в ходе развития европейской интеграции. Эволюция института председательства
Основные источники и литература:


  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Arts. 7, 10, 13, 15, 22

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 235, 236.

  • European Council Decision Adopting Its Rules of Procedure. December, 1 2009. 2009/882/EU.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.145-50.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 49-60.

  • CRUM, B. Accountability and Personalisation of the European Council Presidency // European Integration. 2009. Vol. 31. No. 6.

  • DE SHOUTHEETE, P. The European Council // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 37-59.

  • HIERLEMANN, D. Presidential Poker // Spotlight Europe. 2008. No. 3. March

  • TALLBERG, J. Bargaining Power in the European Council. Stockholm: Swedish Institute for European Policy Studies, 2007. No. 1.

  • WESSELS, W. The Maastricht Treaty and the European Council: The History of an Institutional Evolution // Journal of European Integration. 2012. Vol.34. No 7.

Дополнительная литература:

  • Meeting of the Heads of State or Government (Summit), Paris, 9-10 December 1974.

  • KOLLMAN, K. The Rotating Presidency of the European Council as a Search for Good Policies // European Union Politics. 2003. No.1.

  • QUAGLIA, L., MOXON-BROWNE, E. What Makes a Good EU Presidency? Italy and Ireland Compared // Journal of Common Market Studies. 2006. Vol. 44. No. 2.

  • TALLBERG, J., JOHANSSON, K.M. Party politics in the European Council // Journal of European Public Policy. 2008. December 2008. Vol. 15. No. 8.


2.4. Европейская комиссия

Особая система разделения властей при управлении Европейским союзом.

Состав и порядок формирование Европейской Комиссии. Проблемы формирования коллегии, обоснованность ее размера. Варианты отставки Европейской Комиссии.

Принципы деятельности Европейской комиссии. Разделение обязанностей между комиссарами и организация работы коллегии. Ответственность Европейской комиссии.

Европейская Комиссия и Европейская публичная служба. Ж. Монне как автор идеи о европейской публичной службе. Возникновение и развитие. Основные принципы функционирования еврократии.

Основные функции Европейской комиссии. Правотворческая. Распорядительная. Хранитель договоров. Контрольная. Подготовка и исполнение бюджета. Информационная. Представительская. Разрешающая. Поиск компромисса. Обеспечение последовательности развития Евросоюза. Расширение и сужение полномочий КЕС.

Процедура подготовки решения Европейской комиссии.

Концепция добропорядочного управления (good governance) Комиссии Р. Проди.


Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Arts. 17, 18

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 244-250

  • Regulation No 31 (EEC), 11 (EAEC), Laying Down the Staff Regulations of Officials and the Conditions of Employment of Other Servants of the European Economic Community and the European Atomic Energy Community

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.163-86; 261-84.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 61-76.

  • EGEBERG, M., HESKESTAD, A. The Denationalisation of the Cabinets in the European Commission. A Research Note // ARENA Working Paper. 2008. No. 25.

  • HAVERLAND, M., LIEFFERINK, D. Member State interest articulation in the Commission phase. Institutional pre-conditions for influencing ‘Brussels’ // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 2.

  • HOOGHE, L., NUGENT, N. The Commission’s Services // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 81-103.

  • PETERSON, J. Enlargement, reform and the European Commission. Weathering a perfect storm? // Journal of European Public Policy. 2008. Vol. 15. No. 5.

  • PETERSON, J. The College of Commissioners // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 81-103.

Дополнительная литература:

  • Careers @ the European Commission. Information for Applicants.

  • BALINT, T., BAUER, M.W., KNILL, C. Bureaucratic change in the European administrative space: The case of the European commission // West European Politics. 2008. Vol. 31. No. 4. July.

  • BROSCHEID, A., COEN, D. Insider and Outsider Lobbying of the European Commission. An Informational Model of Forum Politics // European Union Politics. 2003. No.2.

  • BUNSE, S., MAGNETTE, P., NICOLAÏDIS, K. Is the Commission the Small Member States’ Best Friend? Swedish Institute for European Policy Studies Report. 2005. November. No. 9.

  • EGEBERG, M. Experiments In Supranational Institution- Building: the European Commission As a Laboratory // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 6.

  • GORNITZKA, E., SVERDRUP, U. Who Consults? Expert Groups in the European Union // ARENA Working Paper. 2007. No.12.

  • KACZYŃSKI, P. M. ET AL Commission 2004-09: A politically weakened institution? Views from the National Capitals // EPIN Working Paper. May 2009. No. 23.

  • KASSIM, H., MENNON, A. European Integration since the 1990s: Member States and the European Commission // ARENA Working Papers. 2004. No. 6.

  • SMITH, A. Why European Commissioners Matter // Journal of Common Market Studies. 2003. Vol. 41. No. 1

  • STEPHENSON, P. The Role of Working Groups of Commissioners in Co-ordinating Policy Implementation: The Case of Trans-European Networks (TENs) // Journal of Common Market Studies. 2010. Vol. 48. No. 3.

  • SUVARIEROL, S. Networking in Brussels: Nationality over a Glass of Wine // Journal of Common MARKET Studies. 2009. Vol. 47. No. 2.

  • TOPAN, A. The Resignation of the Santer Commission; the Impact of Trust and Reputation // European Integration Papers online. 2002. Vol. 6. No. 14.

  • TRONDAL, J. Contending Decision-Making Dynamics within the European Commission // Comparative European Politics. 2007. Vol . 5. No. 2.

  • Understanding European Union Institutions. Ed. by Warleigh A. London, New York, 2002. Pp. 41-60.

  • WONKA, A. Delegation and Abdication. The Appointment of European Commissioners and Its Policy Implications. Mannheimer Zentrum fur Europaische Sozialforschung, 2004. No.84.


2.5. Европейский парламент

От Ассамблеи к Европейскому парламенту: эволюция представительного института Евросоюза. Выборы в Европейский парламент: переход к прямым выборам и его значение. Многообразие избирательных систем стран-членов. Проблема гармонизации статусов депутатов.

Политические группы и перспективы европейских политических партий. Возможен ли единый европейский список с единой предвыборной программой?

Функции Европейского парламента. Законотворчество. Бюджетные полномочия. Контроль (каналы контроля Европейской комиссии, также слабый контроль Совета и Европейского совета). Право одобрять расширение. Постоянное расширение полномочий Европейского парламента.



Организация внутренней работы. Президент (председатель) Европейского парламента: значение, функции, сменяемость. Роль вице-президентов и квесторов. Бюро: состав, функции. Важность работы комитетов и их функции. Роль рапортера (докладчика). Конференция председателей комитетов: состав и функции. Конференция председателей: состав и функции. Квесторы.
Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Arts. 14.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 223-234.

  • Rules of Procedure of the European Parliament. 2009.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.187-206.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 76-95.

  • COOPER, I. A ‘Virtual Third Chamber’ for the European Union? National Parliaments after the Treaty of Lisbon // West European Politics. 2012. Vol. 35. No 3.

  • COSTELLO, R., THOMASSEN, J., ROSEMA, M. European Parliament Elections and Political Representation: Policy Congruence between Voters and Parties // West European Politics. 2012. Vol. 35. No 6.

  • CRESPY, A. New Parliament, New Cleavages after the Eastern Enlargement? The Conflict over the Services Directive as an Opposition between the Liberals and the Regulators // Journal of Common Market Studies. 2010. Vol. 48. No. 5.

  • DUFF, A. Post-national democracy and the reform of the European Parliament. Paris: Notre Europe, 2010.

  • HIX, S., MARSH, M. Second-order effects plus pan-European political swings: An analysis of European Parliament elections across time // Electoral Studies. 2011. Vol 30. No. 1.

  • KAEDING, M. Rapporteurship Allocation in the European Parliament Information or Distribution? // European Union Politics. 2004. No. 3.

  • RAUNIO, T. Political Interests // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 293-313.

  • SETTEMBRI, P., NEUHOLD, C. Achieving Consensus Through Committees: Does the European Parliament Manage? // Journal of Common Market Studies. 2009. Vol. 47. No.1.

  • SHACKLETON, M. The European Parliament // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp.104-124.

Дополнительная литература:

  • BENEDETTO, G. Rapporteurs as legislative entrepreneurs: the dynamics of the codecision procedure in Europe’s Parliament // Journal of European Public Policy. 2005. No. 1.

  • BOUWEN, P. The Logic of Access to the European Parliament: Business Lobbying in the Committee on Economic and Monetary Affairs // Journal of Common Market Studies. 2004. No. 3.

  • CARAMANI, D. The Formation of a European Electorate. Evidence from Electorate Volatility Measures, 1970-2000s. Mannheim, 2004. Working Paper No. 83.

  • DE CLERCK-SACHSSE, J. The New European Parliament: All change or business as usual? Brussels: CEPS. CEPS Special Report. 2009. August.

  • FARRELL, D., SCULLY, R. Electing the European Parliament: How Uniform are ‘Uniform’ Electoral Systems? // Journal of Common Market Studies. 2005. No. 5.

  • FARRELL, D., SCULLY, R. The European Parliament: One Parliament, Several Modes of Political Representation on the Ground? // Journal of European Public Policy. 2010. January. Vol. 17. No. 1.

  • HIX, S. Possibilities for European Parties: 2004 and beyond. Brussels: the EPC, 2004.

  • HIX, S. What to Expect in the 2009-14 European Parliament: Return of the Grand Coalition? Stockholm: SIEP, 2009. European Policy Analysis. Issue 8.

  • KÖNIG, T. Why do member states empower the European Parliament? // Journal of European Public Policy. 2008. Vol. 15. No. 2.

  • KREPPEL, A. Moving Beyond Procedure. An Empirical Analysis of European Parliament Legislative Influence // Comparative Political Studies. 2002. No. 7.

  • KÜLAHCI, E. Europarties: Agenda-Setter or Agenda-Follower? Social Democracy and the Disincentives for Tax Harmonization // Journal of Common Market Studies. 2010. Vol. 48. No. 5. 1185.

  • LINDBERG, B. Are political parties controlling legislative decision-making in the European Parliament? The case of the services directive // Journal of European Public Policy. 2008. Vol. 15. No. 8.

  • NEUHOLD, C. "We are the employment team" Socialisation in European Parliament committees and possible effects on policy-making. 2007 Biennial Conference of the European Union Studies Association. Montreal, 2007.

  • NEUNREITHER, K. Elected Legislators and their Unelected Assistants in the European Parliament // Journal of Legislative Studies. 2002. Vol. 8, No 4.

  • Understanding European Union Institutions. Ed. by Warleigh A. London, New York, 2002. Pp. 61-80.


2.6. Совет Европейского союза

Формирование и эволюция института. Принцип многосоставности единого Совета. Достоинства и недостатки. Реформы 1999, 2002 и 2010 гг. и их значение для эффективности деятельности Совета. Дилемма координация или социализация.

Процедуры голосования в Совете министров: единогласие, простое большинство, квалифицированное большинство. Значение процедур голосования для эффективности Совета министров. Изменение понятия «квалифицированное большинство».

Компетенции Совета министров. Основной законодательный форум. Бюджетные полномочия. Полномочия по назначению на должности в Евросоюзе. Совет министров как форум для развития взаимопонимания между странами. Ответственность Совета министров.

Процесс принятия решения в Совете: рабочие группы, КОРЕПЕР, Совет. Разделение ответственности. Специфика рабочих групп и КОРЕПЕРа. Специализированные комитеты (ст. 133, по науке и технологическим разработкам, бюджету и т.д.).

Генеральный секретариат Совета: роль в поддержке и координации деятельности Совета. Оформление поста генерального секретаря – Высокого представителя по внешней и оборонной политике.


Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Arts. 16.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 237-243.

  • Council Decision Determining the Order in Which the Office of President of the Council Shall Be Held. January 1, 2007. 2007/5/EC, Euratom.

  • Council Decision Adopting the Council's Rules of Procedure. December, 1 2009. 2009/937/EU.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.150-63.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 96-111.

  • BATORY, A., PUETTER, U. Consistency and diversity? The EU's rotating trio Council Presidency after the Lisbon Treaty // Journal of European Public Policy. 2013. Vol. 20. No 1.

  • BEYERS, J. Multiple Embeddedness and Socialization in Europe: The Case of Council Officials // International Organization. 2005. Fall. Vol. 59.

  • CHRISTIANSEN, T., VANHOONACKER, S. At a critical juncture? Change and Continuity in the Institutional Development of the Council Secretariat // West European Politics. 2008. July. Vol. 31. No. 4.

  • GOLUB, J. How the European Union does not work: national bargaining success in the Council of Ministers // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 9.

  • HÄGE, F.M. Who Decides in the Council of the European Union? // Journal of Common Market Studies. 2008. Vol. 46. No. 3.

  • HAYES-RENSHAW, F. The Council of Ministers // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 60-80

  • LEWIS, J. National Interests: COREPER // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 272-292.

  • WARNTJEN, A. The Council Presidency. Power Broker or Burden? An Empirical Analysis // European Union Politics. 2008. Vol. 9. No. 3.

Дополнительная литература:

  • BALDWIN, R., WIDGREN, M. Council Voting in the Constitutional Treaty. Devil in the Details. Brussels, 2004. CEPS Policy Brief. No 53.

  • BEACH, D. The Unseen Hand in Treaty Reform Negotiations: The Role and Influence of the Council Secretariat // Journal of European Public Policy. 2004. No.3.

  • BEYERS, J., DIERICKX, G. The Working Groups of the Council of the European Union: Supranational or Intergovernmental Negotiations? // Journal of Common Market Studies. 1998. Vol. 36. No. 3.

  • CLARK, J. JONES, A. ‘Telling Stories about Politics’: Europeanization and the EU’s Council Working Groups // Journal of Common Market Studies. 2011. Vol. 49. No 2.

  • FOUILLEUX, E., MAILLARD, J., SMITH, A. Technical or political? The working groups of the EU Council of Ministers // Journal of European Public Policy. 2005. No.4.

  • HAGEMANN, S., HOYLAND, B. Parties in the Council? // Journal of European Public Policy. 2008. Vol. 15. No. 8.

  • HAYES-RENSHAW, F., VAN AKEN, W., WALLACE, H. When and Why the EU Council of Ministers Votes Explicitly // Journal of Common Market Studies. 2006. No. 1.

  • LEMPPA, J., ALTENSCHMIDT, J. The Prevention of Deadlock through Informal Processes of 'Supranationalization': The Case of Coreper // European Integration. 2008. Vol. 30. No. 4. September.

  • LEWIS, J. Informal integration and the supranational construction of the Council // Journal of European Public Policy. 2003. Vol. 10. No. 6.

  • MAZZUCELLI, C. Leadership in the European Union: Assessing the Significance of the Trio Council Presidency // Jean Monnet/Robert Schuman Paper Series. 2008. Vol. 8 No. 17. August.

  • NAURIN, D. Safe Enough To Argue? Giving Reasons in the Council of the EU // ARENA Working Paper. 2007. No. 11.

  • PLECHANOVOVA, B. The EU Council enlarged: North–South–East or Core–periphery? // European Union Politics. 2011. Vol. 12. No. 1.

  • Understanding European Union Institutions. Ed. by Warleigh A. London, New York, 2002. Pp. 25-40.

  • WARNTJEN, A. Between Bargaining and Deliberation: Decision-Making In the Council of the European Union // Journal of European Public Policy. 2010. Vol. 17. No.5. August.


2.7. Европейская судебная система

История формирования и развития Суда ЕС.

Состав Суда ЕС. Требования, предъявляемые к судьям. Гарантии независимости судей. Принцип тайны совещательной комнаты. Статус судей.

Структура Суда. Порядок рассмотрения дел в Суде ЕС. Роль и функции Генеральных адвокатов. Проблема института Генеральных Адвокатов в свете присоединения Евросоюза к ЕКПЧ.

Суд Общей Юрисдикции: причины возникновения и особенности функционирования. Формирование специализированных палат. Трибунал по гражданской службе.

Виды исков. Разделение полномочий между Судом ЕС и Судом Общей Юрисдикции.

Решения Суда ЕС как источник права. Взаимоотношения между национальными судами и Судом ЕС.

Взаимоотношение между Судом ЕС и ЕСПЧ. Проблема пересечения деятельности Суда ЕС и Европейского суда по правам человека.



Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Art. 19.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 251-281.

  • Rules of Procedure of the Court of Justice.

  • Matthews v. The United Kingdom, ECHR, 18 February 1999.

  • « Bosphorus Airways» v. Ireland, ECHR, 30 June 2005.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.206-28, 327-55.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 111-120.

  • Craig P., De Burca G. EU Law: Text, Cases, and Materials, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford 2007. Pp.66-76.

  • SHAPIRO, M. The European Court of Justice.

  • TRIDIMAS, T. The Court of Justice and Judicial Activism // European Law Review. 1996. No. 21. Pp.199-210.

Дополнительная литература:

  • Vermeulen v. Belgium, ECHR, 20 February 1996.

  • Kress v. France, ECHR, 7 June 2001.

  • Case C-17/98, Emesa Sugar NV v Aruba [2000] ECR I-00675.

  • TRIDIMAS, T. Liability for Breach of Community Law: Growing up and Mellowing down // Common Market Law Review. 2001. No. 38 Pp.301-332.


2.8. Другие органы контроля: Счетная палата; ОЛАФ; Омбудсман

Возникновение Счетной палаты (Аудиторского суда). Эволюция. Основные функции. Механизмы расследования. Порядок формирования. Внутрення организация.

Создание Службы предотвращения мошенничества (ОЛАФ). Роль ОЛАФ в финансовом контроле

Омбудсмен: причины учреждения поста, основные функции и процедура назначения. Значение поста омбудсмана для роста легитимности ЕС. Процедура подачи и рассмотрения жалобы. Примеры самостоятельных инициатив омбудсмана. Сочетание черт законодательной и судебной ветвей власти в посте омбудсмана.



Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 228.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 111-124, 137-141.

  • LAFFAN, B. Financial Control: The Court of Auditors and OLAF // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 210-227.

  • MAGNETTE, P. Between Parliamentary Control and the Rule of Law: the Political Role of the Ombudsman in the European Union // Journal of European Public Policy. 2003. Vol. 10. No. 5.

  • PUJAS, V. The European Anti-Fraud Office (OLAF): a European policy to fight against economic and financial fraud? // Journal of European Public Policy. 2003. No. 5.

  • Understanding European Union Institutions. Ed. by Warleigh A. London, New York, 2002. Pp. 139-160.

  • What can the European Ombudsman Do for You? The European Ombudsman. A guide for Citizens. Luxembourg: European Communities, 2002.

Дополнительная литература:

  • LAFFAN, B. Auditing and Accountability in the European Union // Journal of European Public Policy. 2003. Vol. 10. No. 5.

  • TSADIRAS, S. Unravelling Ariadne’s Thread: the European Ombudsman’s Investigative Powers // Common Market Law Review. 2005. Vol. 45: 757-770.


2.9. Экономический и социальный комитет. Комитет регионов. Проблема многоуровневого управления

Происхождение Экономического и социального комитета. Причины создания и дальнейшая эволюция. Характер представительства. Принципы функционирования. Основные обязанности. Значение деятельности комитета в формировании общего рынка. Причины недостаточного влияния Экономического и социального комитета.

Происхождение Комитета регионов и его эволюция. Комитет регионов как индикатор роста активности субнациональных общностей и многоуровневого управления. Характер представительства. Принципы функционирования. Основные обязанности. Значение деятельности комитета в формировании общего рынка и развитии регионов.

Сравнение Экономического и социального комитета и Комитета регионов.



Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 300-307.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 125-136.

  • CHRISTIANSEN, T., LINTNER, P. The Committee of the Region after 10 Years^ Lessons from the Past and Challenges to the Future // EIPASCOPE. 2005. No. 1.

  • PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp.312-330.

Дополнительная литература:

  • MOORE, C. A Europe of the Regions vs. the Regions in Europe: reflections on regional engagement in Brussels. European Union Studies Association (EUSA) Annual Conference. Montreal, 17-19 May 2007.

  • Understanding European Union Institutions. Ed. by Warleigh A. London, New York, 2002. Pp. 161-194.


2.10. Европейский инвестиционный банк

Причины создания Европейского инвестиционного банка. Организация и основные функции сегодня. Возможность привлечения средств ЕИБ для стран-членов и третьих стран. Ресурсы ЕИБ и Россия. Двойственный характер ЕИБ: банк и агентство развития одновременно. Условия получения займов ЕИБ. Преимущества сотрудничества с ЕИБ.



Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 308-309.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 125-136.

  • Role and organisation of the EIB // http://www.eib.europa.eu/about/

  • HACHEZ, N., WOUTERS, J. A Responsible Lender? The European Investment Bank’s Environmental, Social and Human Rights Accountability // Common Market Law Review. 2012. Vol. 49. No.1.

  • ROBINSON, N. The European Investment Bank: The EU’s Neglected Institution // Journal of Common Market Studies. 2009. Vol. 47. No. 3.



2.11. Агентства Европейского союза и проблема сетевого управления в ЕС

Причины появления независимых агентств в мире. История появления агентств в Евросоюзе. Типология агентств и причина их относительной слабости в Евросоюзе. Общие черты агентств. Важность сетевых структур для агентств.

Агентства Евросоюза в контексте регулятивного государства. Агентства Евросоюза и новая концепция совместного администрирования в Евросоюзе.

Тестирование.


Основная литература:

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 141-148.

  • ANDOURA, S., TIMMERMAN, P. Governance of the EU: the Reform Debate on European Agencies Reignited // EPIN Working Paper. 2008. No. 19.

  • BUSUIOC, M. European agencies and their boards: promises and pitfalls of accountability beyond design // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 5.

  • CHAMON, M. EU Agencies Between Meroni and Romano or the Devil and the Deep Blue Sea // Common Market Law Review. 2011. Vol. 48. Pp. 1055-1075.

  • EGEBERG, M. MARTENS, M., TRONDAL, J. Building Executive Power at the European Level. On the role of EU-level agencies // ARENA Working Paper. 2009. June. No. 10

  • MAJONE, G. Functional Interests: European Agencies // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 299-325.

  • WONKA, A., RITTBERGER, B. Credibility, Complexity and Uncertainty: Explaining the Institutional Independence of 29 EU Agencies // West European Politics. 2010. Vol. 33. No. 4.

Дополнительная литература:

  • BERGSTRÖM, C.F., ROTKIRCH, M. Decentralized Agencies and the IGC: a Question of Accountability. Stockholm: Publisher: Swedish Institute for European Policy Studies, 2003. Report No. 14.

  • GROENLEER, M., KAEDING, M., VERSLUIS, E. Regulatory governance through agencies of the European Union? The role of the European agencies for maritime and aviation safety in the implementation of European transport legislation // Journal of European Public Policy. 2010. Vol. 17. No. 8.

  • KRAPOHL, S. Thalomide, BSE and the Single Market. A Historical Institutionalist Approach to Regulatory Regimes in the European Union. Florence: EUI, 2005. EUI Working Paper. LAW No. 3.

  • MARTENS, M. Administrative Integration through the Back Door? The Role and Influence of the European Commission in Transgovernmental Networks within the Environmental Policy Field // European Integration. 2008. Vol. 30. No. 5. December.

    • THATCHER, M. Regulation After Delegation: Independent Regulatory Agencies In Europe // Journal of European Public Policy. 2002. No. 6.

    • TRONDAL, J., JEPPESEN, L. Images of Agency Governance in the European Union // West European Politics. 2008. Vol. 31. No. 3.


Раздел 3. Процедуры принятия решения в Евросоюзе

3.1. Сущность права ЕС, его основные характеристики

Право ЕС как самостоятельная правовая система. Отличие права ЕС от международного права. Объект и предмет регулирования права ЕС. Действие Европейского права во времени и пространстве.

Основные характеристики Права ЕС. Принцип прямого действия. Принцип интегрированности. Принцип верховенства и проблема kompetenz-kompetenz. Принцип действенности, или эффективности, права ЕС.

Основная литература:


  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс. 50-52, 56-58, 72-84.

  • Craig P., De Burca G. EU Law: Text, Cases, and Materials, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford 2007. Pp. 268-281, 344-353.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union Art. 288.

  • GROUSSOT, X. The Role of the National Courts in the European Union: A Future Perspective. Swedish Institute for European Policy Studies Report. 2005. No. 10.

  • Case 26/62, Van Gend en Loos [1963] ECR 13.

  • Case 6/64, Costa v ENEL [1964] ECR 585.

  • Case 11/79, Internationale Handelsgesellschaft [1970] ECR 1125.

  • Case 106/77, Simmenthal [1978] ECR 629.

  • Case 213/89, Factortame [1990] ECR I-2433.

Дополнительная литература:

  • Lenaerts, K., Van Nuffel P., Constitutional law of the European Union. London: Sweet & Maxwell, 2nd ed., 2005.

  • Chalmers et al., European Union Law: text and materials. Cambridge: CUP, 2010.

  • Право Европейского союза. Учебник под ред. С.Ю. Кашкина М.: Юрайт, 2010.

  • Case 2/74, Reyners v Belgium [1974] ECR 631.

  • Case 41/74, Van Duyn [1974] ECR 1337.

  • Case C-6, 9/90 Francovich and others [1991] ECR I-5357.


3.2. Структура и источники права ЕС. Значение Лиссабонского договора

Структура права ЕС: значение деления на первичное и вторичное право. Иерархия источников права. Характеристика источников первичного права: учредительные договора; общие принципы права; международные соглашения. Источники вторичного права: регламенты, директивы, решения, заключения, рекомендации. Атипичные источники вторичного права. Общие требования, которым должны соответствовать источники вторичного права. Значение и роль судебной практики.

Характеристика учредительных договоров. Есть ли у Европы Конституция? Анализ формальных и материальных признаков.

Основная литература:


  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 288-289.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс. 46-49, 110-32.

  • Энтин Л.М. Право Европейского Союза. Новый этап эволюции: 2009-2017 годы. – М.: Изд-во «Аксиом», 2009.

  • Craig P., De Burca G. EU Law: Text, Cases, and Materials, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford 2007. Pp. 82-88.

  • Dougan M. The Treaty of Lisbon 2007: Winning Minds, Not Hearts // Common Market Law Review (2008), Volume 45 , Issue 3 , Pp. 617-703.

Дополнительная литература:

  • PIRIS J.C., The Lisbon Treaty, Cambridge University Press, 2010.

  • HÖRETH, M., SONNICKSEN, J. Making and Breaking Promises. The European Union under the Treaty of Lisbon // Zentrum für Europäische Integrationsforschung, 2008. Discussion Paper C181.


3.3. Законотворчество в Евросоюзе и проблема представительства интересов

Эволюция процедур: от консультации через процедуру сотрудничества к процедуре совместного принятия решений. Специфика Каждой из процедур и относительный вес институтов в них. Влияние на процесс принятия решения КЕС, ЕП, Совета министров. Важность неформальных встреч для эффективности процедур. Реакция стран-членов, Европейского парламента на трансформацию процедур.



Разнообразие интересов (промышленных, общественных, экспертных), затрагиваемых законодательными актами Европейских сообществ. Попытки влиять на процесс принятия решений. Основные принципы лоббирования институтов Европейского союза. Важность временного фактора. Заинтересованность институтов в лоббистах и попытка регулировать их деятельность.
Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 288, 289, 292-299.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 149-165.

  • DE FRANCESCO, F., RADAELLI, C., TROEGER, V.E. Implementing regulatory innovations in Europe: the case of impact assessment //Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 4.

  • EGENHOFER, C., KURPAS, S., KACZYNSKI, P.M., VAN SCHAIL, L. The Ever-Changing Union. An introduction to the History, Institutions and Decision-Making Process of the European Union. Brussels: CEPS, 2011. Pp. 52-59, 79-83.

  • MARSHALL, D. Do rapporteurs receive independent expert policy advice? Indirect lobbying via the European Parliament's committee secretariat // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 9.

  • MAZEY, S., RICHARDSON, J. Interest Groups and EU Policy-Making: Organisational Logic and Venue Shopping. // European Union Power and Policy-Making. J. Richardson (ed.). New York: Routledge, 2006. 3rd edition.

  • MEERTS, P. European Union Negotiation. Chapter from a Book.

  • RASMUSSEN, A. Twenty Years of Co-decision Since Maastricht: Interand Intrainstitutional Implications // Journal of European Integration. 2012. Vol. 34. No 7.

  • SCHMIDT, S. Only an Agenda Setter? The European Commission’s Power over the Council of Ministers // European Union Politics. 2001. Vol. 1. No.1.

  • TSEBELIS, G., JENSEN, C., KALANDRAKIS, A., KREPPEL, A. Legislative Procedures in the European Union: An Empirical Analysis // British Journal of Political Science. 2003. No. 3.

  • Vote-Watch Europe Mid-Term Evaluation of the 2009-2014 European Parliament: Legislative Activity and Decision-Making Dynamics. Brussels: CEPS, July 2012.

Дополнительная литература:

  • Право Европейского союза / Ред. Кашкин С. Ю. М.: Юрист, 2003. Сс. 370-7.

  • Регулирование корпоративного лоббизма в Евросоюзе. Хроники компромиссов по поддержанию полупрозрачности. Информационно-аналитическое издание «Советник Президента». 2008.

  • Alliance for Lobbying Transparency and Ethics Regulation (ALTER-EU) The Commission’s Lobby Register One Year On: Success or Failure? Brussels, June 2009.

  • FARRELL, H., HÉRITIER, A. Inter-organizational Negotiation and Intra-organizational Power in Shared Decision-making. Early Agreements under Codecision and their Impact on the European Parliament and the Council of Ministers. Vienna, 2004. Political Science Series. No. 94.

  • PA Memberships. Presentation to the SEAP General Assembly. 6th April 2009. EurActiv.com, March 2009.

  • PETERSON J., Policy Networks and EU Policy-Making // West European Politics, Vol.18, 1995.

  • RASMUSSEN, A. Early conclusion in bicameral bargaining: Evidence from the co-decision legislative procedure of the European Union // European Union Politics. 2011. Vol. 12. No. 1.

  • SHACKLETON, M., RAUNIO, T. Codecision Since Amsterdam: A Laboratory for Institutional Innovation and Change // Journal of European Public Policy. 2003. No. 2.

  • STACEY, J. Displacement of the Council via Informal Dynamics? Comparing the Commission and Parliament // Journal of European Public Policy. 2003. Vol. 10. No. 6.

  • TSEBELIS, G., YATAGANAS, X. Veto Players and Decision-Making in the EU After Nice: Policy Stability and Bureaucratic/ Judicial Discretion // Journal of Common Market Studies. 2002. Vol. 40. No. 2.

  • VERDUN, A. The Role of the Delors Committee in the Creation of EMU: an Epistemic Community? // Journal of European Public Policy. 1999. Vol. 6. No. 2.


3.4. Прямое действие директив

Особенности директивы как источника права ЕС.

Вертикальное прямое действие директив. Первоначальное установление принципа прямого действия директив – решения Суда по делам Van Duyn, Ratti, Becker. Недопустимость горизонтального прямого действия. Определение «государственного органа» для целей прямого действия.

Дело Marleasing и принцип толкования национального законодательства в соответствии с директивами (принцип сообразного толкования).

Недопустимость обратного вертикального действия директив – дело Kolpinghuis Nijmegen.

Последствия неимплементации директив в срок – дело Francovitch.

Действие директив до истечения срока имплементации – дела Inter-Environnemental Wallonie и Mangold.

Случаи, когда директивы могут иметь юридические последствия для третьих лиц:



а) использование сообразного толкования в споре между частными лицами (Oceano Grupo); б) юридические последствия вертикального прямого действия директивы для третьих лиц – дело The Queen ex parte Delena Wells; в) ссылка на директиву против государства в споре между частными лицами - дела CIA Security International и Unilever.
Основная литература:

  • Craig, P., De Burca, G. EU Law: Text, Cases, and Materials, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford 2007. Pp. 279-300.

  • TRIDIMAS, T. Black White and Shades of Grey: Horizontality of Directives Revisited. 21 Yearbook of European Law, 2002. Pp. 327-354.

  • ЭНТИН К.В. Прямое действие директив – handout.

  • Case 293/83, Van Duyn v Home Officer [1974] ECR 1337.

  • Case C-91/92 Faccini Dori [1994] ECR I-3325.

  • Case C-194/94 CIA Security International [1996] ECR I-2201.

  • Case C-443/98 Unilever Italia SpA v Central Food SpA [2000] ECR I-7535.

  • Case C-106/89 Marleasing [1990] ECR I-4135.

  • Case C-240 to 244/98, Oceano Grupo [2000] ECR I-4941.

  • Case С-6 and 9/90 Francovitch [1991] ECR I-5357.

  • Case C-129/06 Inter-Environnement Wallonie [1997] ECR I-7411.

  • Case C-194/94 CIA Security International v Signalson SA [1996] ECR I-2201.

Дополнительная литература:

  • Chalmers et al., European Union Law: text and materials (Cambridge: CUP, 2006)

  • TC Hartley, “The foundations of EC law”, 6th ed, 2007, Oxford University Press

  • Case 9/70 Frans Grad v Finanzamt Traunstein [1971] 2 ECR 825.

  • Case 148/78 Ratti [1979] ECR 1629.

  • Case 8/81 Becker [1982] ECR 53.

  • Case 80/86 Kolpinghuis Nijmegen [1987] ECR 3969.

  • Case C-403/02 Criminal proceedings against Silvio Berlusconi [2005] ECR I-3565.

  • Case 152/84 Marshall v Southampton and South-West Hampshire area health Authority [1986] ECR 723.

  • Case C-188/89 Foster v British Gas [1990] ECR I-3313.

  • Case 222/84 Johnston v Chief Constable of the Royal Ulster Constabulary [1986] ECR 1651.

  • Case 14/83 Von Colson v land Nordrhein-Westfalen [1984] ECR 1891.

  • Case C-144/04 Werner Mangold v Rudiger Helm [2005] ECR I-9981.

  • Case C-397/01 Pfeiffer [2004] ECR I-8835.

  • Case C-334/92 Wagner Miret [1993] ECR I-6911.

  • Case C-456/98 Centrosteel [2000] ECR I-06007.

  • Case C-129/94 Bernaldez [1996] ECR I-1829.

  • Case C-168/95 Arcaro [1996] ECR I-4705.

  • Case 103/88 Fratelli Constanzo v Commune di Milano [1989] ECR 1839.

  • Case C-212/04 Konstantinos Adeneler [2006] ECR I-6057.

  • Case С-138/05 Stichting Zuid-Hollandse Milieufederatie [2006] ECR I-8339.

  • Case C-201/02 The Queen ex parte Delena Wells v Secretary of State for Transport [2004] ECR I-723.

  • Case C-441/93 Pafitis [1996] ECR I-1347.

  • Case C-373/97 Diamantis [2000] ECR I-1705.

  • Case C-226/97 Lemmens [1998] ECR I-3711.


3.5. Бюджетная процедура и финансовые перспективы. Межинституциональные соглашения

Эволюция бюджетной перспективы Европейских сообществ / Евросоюза: институциональные аспекты, межгосударственность или коммунитарность?

Финансовая перспектива: порядок. Причины появления и порядок одобрения. Пакет Делор 1 и 2. Повестка дня 2000. Действующая финансовая перспектива: основные направления расходования средств.

Собственные средства ЕС: понятие, появление и классификация. Иные источники средств Евросоюза.

Бюджетная процедура. Принципы формирования бюджета, порядок одобрения и ответственность Комиссии за исполнение. Причины разделения расходов на обязательные и необязательные.

Межинституциональное соглашение как ответ на «пробелы» в договорах. Понятие и основные принципы. Порядок урегулирования «серых зон» и юридическая природа межинституциональных соглашений.


Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 310-319.

  • EUROPEAN COMMISSION. A Budget for Europe 2020. Communication to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Brussels, 29.6.2011 COM(2011) 500 final. Part I.



  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 165-176.

  • Сидорова Е. Евросоюз: Общий бюджет после Лиссабона // Современная Европа. 2008. №4.

  • BECKER, P. Lost in Stagnation. The EU’s Next Multiannual Financial Framework (2014-2020) and the Power of the Status Quo. SWP Research Paper. No. 14. Berlin, 2012.

  • BEGG, I. Rethinking How to Pay for Europe. Stockholm: SIEP, 2010. European Policy Analysis. Issue 2.

  • EISELT, E., SLOMINSKI, P. Sub-Constitutional Engineering: Negotiation, Content, and Legal Value of Interinstitutional Agreements in the EU // European Law Journal. 2006. Vol. 12. No. 2.

  • EU Budget Summit. Parts 1, 2, 3 // The Economist. 2012. November.

  • HEINEMANN, F., MOHL, P., OSTERLOH, S. Reforming the EU Budget: Reconciling Needs with Political-Economic Constraints // Journal of European Integration. 2010. Vol. 32. No. 1.

  • NÚÑEZ FERRER, J., VOLKERY, A., WITHANA, S., MEDAROVA-BERGSTROM, K. The Use of Innovative Financial Instruments for Financing EU Policies and Objectives Implications for EU and National Budgets. CEPS Special Report. Brussels: CEPS, OCTOBER 2012.

  • RANT, V., MRAK, M. The 2007–13 Financial Perspective: Domination of National Interests // Journal of Common Market Studies. 2010. Vol. 48. No. 2.

  • SANTOS, I., NEHEIDER, S. Reframing the EU Budget Decision-Making Process. Brugge: Bruegel Working Paper. 2009. No. 03.

Дополнительная литература:

  • ACKRILL, R., KAY, A. Historical-Institutionalist Perspectives on the Development of the EU Budget System // Journal of European Public Policy. 2006. No.1.

  • BEGG, I. The EU Budget: Common Future or Stuck in the Past? London: Centre for European Reform, 2005.

  • CATTOIR, P. Options for an EU Financing Reform // Paris: Notre Europe, 2010. Policy Paper 38.

  • EISELT, I., SLOMINSKI, P., POLLAK, J., PUNTSCHER RIEKMANN, S. Fabric, Framework or Maze? Interinstitutional agreements in the EU. Paper presented at Connex Network RG1 Conference, ARENA, University of Oslo 27-28 May 2005.

  • GELAUFF, G., STOLWIJK, H., VEENENEDAAL, P. Europe’s Financial Perspectives in Perspective. European Network of Economic Policy Research Institutes Working Paper. 2006. No. 46.

  • HUMMER, W. From ‘Interinstitutional Agreements’ to ‘Interinstitutional Agencies/Offices’? // European Law Journal. 2007. Vol. 13. No. 1.

  • LE CACHEUX, J. European Budget. The Poisonous Budget Rebate Debate. Brussels: Notre Europe, 2006. Studies & Research No 41.

  • SZEMLÉR, T., ERIKSSON, J. The EU Budget Review: Mapping the Positions of Member States. Stockholm: SIEP, 2008. No. 2


3.6. Институты и принятие решений в Экономическом и валютном союзе

Европейская система центральных банков: Европейский центральный банк, национальные банки стран, участвующих в зоне евро и стран, остающихся за ее пределами. Критерии присоединения к зоне евро и динамика расширения зоны евро.

Цели и задачи Европейской системы центральных банков, инструменты Европейской системы центральных банков. Система ТАРГЕТ.

Исполнительный комитет, Управляющий совет и Общий совет: состав и функции. Потенциальная эволюция Управляющего совета.

Европейская валютная система – 2.

Принцип независимости Европейского центрального банка и национальных центральных банков. Гарантии независимости ЕЦБ. Споры об эффективности и демократичности принципа независимости центрального банка от политического руководства.

Господин евро, Совет по экономическим и финансовым вопросам (Экофин), Комитет по экономическим и финансовым вопросам, Совет зоны евро.
Основные источники и литература:


  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 127-135.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 189-197.

  • BUITER, W., RAHBARI, E. The European Central Bank as Lender of Last Resort for Sovereigns in the Eurozonej// Journal of Common Market Studies. 2012. Vol. 50. Annual Review.

  • FABBRINI, S. After the Euro Crisis: The President of Europe. A new paradigm for increasing legitimacy and effectiveness in the EU. EuropEos Commentary. 1 June 2012. No. 12.

  • GROS, D. Democracy vs. the Eurozone. Brussels: CEPS, 2012. CEPS Commentary. 4 June.

  • MCNAMARA, K. Managing the Euro: the European Central Bank // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 169-189.

  • PUETTER, U. Europe's deliberative intergovernmentalism: the role of the Council and European Council in EU economic governance // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 2.

  • SALINES, M., GLÖCKLER, G., TRUCHLEWSKI, Z. Existential crisis, incremental response: the eurozone's dual institutional evolution 2007–2011 // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No. 5.

  • VEHRKAMP, R.B. One Voice for the Euro // Spotlight Europe 2008. No. 09.

Дополнительная литература:

  • Шатров Е. Анализ поведения ЕСЦБ как коалиции // Мировая экономика и международные отношения. 2008. № 8. Август.

  • CHANG, M. Creating Legitimacy in EMU. Bruges: College of Europe.

  • JUNG, A., MONGELLI, F.P. MOUTOT, P. How are the Eurosystem’s Monetary Policy Decisions Prepared? A Roadmap // Journal of Common Market Studies. 2010. Vol. 48. No. 2.

  • LOIS, J.-V. The Economic and Monetary Union: Law and Institutions // Common Market Law Review. 2004. Vol. 41.


3.7. Макроэкономическая координация и проблема мягкой интеграции

Необходимость координации экономической политики. Широкие направления экономического развития (ст. 99): причины возникновения, суть и основные этапы процедуры. Лиссабонский процесс и формирование открытого метода координации. Пакт стабильности и роста: причины возникновения, эволюция и современная процедура.



Основные источники и литература:

  • Communication from the Commission to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Central Bank, the Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Reinforcing economic policy coordination. Brussels, 12.5.2010. COM(2010) 250 final

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 189-197.

  • BARANI, L. Hard and Soft Law in the European Union: The Case of Social Policy and the Open Method of Coordination // Constitutionalism Web-Papers. 2006. No. 2.

  • DE RUITER, R. Developing Multilateral Surveillance Tools in the EU // West European Politics. 2008. Vol. 31. No. 5.

  • DONAHUEA, K., WARIN. T. The Stability and Growth Pact: A European Answer to the Political Budget Cycle? // Comparative European Politics. 2007. Vol. 5: 423–440.

  • HATZOPOULOS, V. Why the Open Method of Coordination Is Bad For You: A Letter to the EU // European Law Journal. 2007. Vol. 13. No. 3.

  • HUGHES HALLETT, A, HOUGAARD, S.J. Fiscal governance in the euro area: institutions vs. rules // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No. 5.

  • POCHET, P. The Open Method of Co-ordination // Perspectives on European Politics and Society. 2006. Vol. 7. No.1.

Дополнительная литература:

  • ARMSTRONG, K., BEGG, I., ZEITLIN, J. JCMS Symposium: EU Governance After Lisbon // Journal of Common Market Studies. 2008. Vol. 46. No. 2

  • BLAVOUKOS, S., PAGOULATOS, G. Negotiating in stages: National positions and the reform of the Stability and Growth Pact // European Journal of Political Research. 2008. Vol. 47: 247–267.

  • BÜCHS, M. How Legitimate is the Open Method of Co-ordination? // Journal of Common Market Studies. 2008. Vol. 46. No. 4.


3.8. Принятие решений в области внешних связей Европейского союза

Сложность, «двухопорность» структуры внешних связей Европейского союза. Традиционные связи (торговля, экономическое сотрудничество, развитие, ассоциация, экономическая помощь): институциональный баланс и процедуры принятия решения. Новые связи (внешняя политика и политика безопасности): институциональный баланс и процедуры принятия решения.

Понятие международной правосубъектности. Единая правосубъектность Евросоюза по Лиссабонскому договору. Проблема двухопорности: разделение сфер влияния и координация. Проблема правосубъектности и смешанных договоров. Верховный представитель и Европейская служба внешних связей. Взаимодействие с другими службами и директоратами Комиссии.

Институты военного сотрудничества: создание и развитие. Военный и гражданский потенциал урегулирования кризисов.


Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Title V.

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Part V.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.52-55, 426-527.

  • Энтин Л.М. Право Европейского Союза. Новый этап эволюции: 2009-2017 годы. – М.: Изд-во «Аксиом», 2009.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 197-209.

  • DUKE, S. The Lisbon Treaty and External Relations. EIPASCOPE, 2008. No. 1.

  • DUKE, S. The European External Action Service: Antidote against Incoherence // European Foreign Affairs Review. 2012. Vol. 17. No. 1.

  • EMERSON, M. Implications of the Eurozone Crisis for EU Foreign Policy: Costs and Opportunities. Brussels: CEPS, 2012. CEPS Commentary. 1 June.

  • EMERSON, M. KACZYŃSKI, P.M. Looking afresh at the external representation of the EU in the international arena, post-Lisbon. CEPS Policy Brief. No. 212. July 2010.

  • KEUKELEIRE, S.,MACNAUGHTAN, J. The Foreign Policy of the European Union. Palgrave Macmillan Publishers, 2008. Chapters 3,4,6,7.

  • LEFEBVRE, M., HILLION, C. The European External Action Service: towards a Common Diplomacy? SIEP, 2010 European Policy Analysis. Issue 6.

  • MARGARAS, V. Common Security and Defence Policy and the Lisbon Treaty Fudge: No Common Strategic Culture, No Major Progress. EPIN Working Paper. No. 28 / June 2010.

Дополнительная литература:

  • Право Европейского союза / Ред. Кашкин С. Ю. М.: Юрист, 2003. Сс. 375-78.

  • BEHR, T., SIITONEN, A., NYKONEN, J. Rewriting the Ground Rules of European Diplomacy. The European External Action Service in the Making. Finnish Institute for International Affairs. 31 March 2010. Briefing Paper. No 57.

  • HILL, C., SMITH, M. International Relations and the European Union. Oxford: OUP, 2005. Chapters 4, 8.

  • HIX, S. The Political System of the European Union. Houndmills, 2005. Chapter 12.

  • KACZYŃSKI, P.M., Ó BROIN, P. Two New Leaders In Search Of A Job Description. CEPS Policy Brief. No. 200. 25 November 2009.

  • LEAEL-ARCAS, R. The EC in CATT/WTO Negotiations: from Rome to Nice – Have EC Trade Policy Reforms Been Good Enough for a Coherent EC Trade Policy in the WTO? European Integration Online Papers. 2004. Vol. 6. No. 1.

  • LISZCZYK, D. Compromise on the Creation of the European External Action Service (EEAS) // The Polish Institute of International Affairs BULLETIN. 2010. July 13. No No. 103 (179).

  • SMITH M. Institutionalization, Policy Adaptation and European Foreign Policy Cooperation // European Journal of International Law. 2004. Vol. 10. No.1.

  • SMITH, M., CROWE, B., PETERSON, J. International Interests: the Common Foreign and Security Policy // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 252-271.

  • STETTER, S. Cross-Pillar Politics: Functional Unity and Institutional Fragmentation of EU Foreign Policies // Journal of European Public Policy. 2004. No. 4.


3.9. Принятие решений в области построения Пространства свободы, безопасности и правосудия

Возникновение сотрудничества в области юстиции и внутренних дел и его введение в текст договора о Европейском союзе в Маастрихте. Специфика сотрудничества. Частичная коммунитаризация в Амстердаме.

Разделенность между первой и третьей опорами сотрудничества в области построения пространства свободы, безопасности и правосудия и различия в процедурах принятия решения. Разделенность положений Шенгенских соглашений между опорами.

Основные институты: функции и взаимодействие Совета министров (в т.ч. всех пяти его уровней), Европейской комиссии, Европейского парламента, Европейского суда. Роль агентств Евросоюза в выстраивании сотрудничества в области правосудия и внутренних дел.

Тампере и процедура «Табло счета Тампере». Роль Гаагского плана действий.

Проблема взаимного признания и сближения законодательства в области построения Пространства свободы, безопасности и правосудия.



Институциональные положения в Конституционном договоре и Договоре о реформе.
Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 67-89.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 209-217.

  • DONNELLY, B. Justice and Home Affairs in the Lisbon Treaty: A Constitutionalising Clarification. EIPASCOPE, 2008. No. 1.

  • KAUNERT, C. The area of freedom, security and justice in the Lisbon Treaty: commission policy entrepreneurship? // European Security. 2010. Vol. 19. No. 2.

  • KOSTAKOPOULOU, D. An open and secure Europe? Fixity and fissures in the area of freedom, security and justice after Lisbon and Stockholm // European Security. 2010. Vol. 19. No. 2.

  • KOSTAKOPOULOU, T. Security Interests: Police and Judicial Cooperation // PETERSON, J., SHACKLETON, M. (eds.) The Institutions of the European Union. Oxford: Oxford University Press, 2006. Pp. 231-251.

  • MONAR, J. The Dynamics of Justice and Home Affairs: Laboratories, Driving Forces and Costs // Journal of Common Market Studies. 2001. Vol.39. No.4.

  • The Institutionalisation of Europe. Stone Sweet, A., Sandholz, W., Fligstein, N. Oxford, New York, 2001. Pp. 194-220.

Дополнительная литература:

  • GUILD, E., CARRERA, S. No Constitutional Treaty? Implications for the Area of Freedom, Security and Justice. CEPS Working Document. 2005. No. 231.

  • THYM, D. The Area of Freedom, Security and Justice in the Draft Treaty Establishing a Constitution for Europe. Walter Hallstein Institut Paper. 2004. No. 4.


3.10. Проблема исполнения. Делегированные и имплементрующие акты

Исполнение: материальное и регулятивное. Комиссия – институт, ответственный за регулятивное исполнение. Причины появления и развития процедуры комитологии. Виды комитетов, их роль и влияние на деятельность Комиссии. Проблема контроля и процедура комитологии как элемент сохранения национального влияния. Значение решений 1999 и 2006 гг. для дальнейшего развития процедуры комитологии. Проблемы процедуры комитологии. Попытки ЕП повысить свое влияние. Проблема демократического дефицита. Комитология как часть нового процесса управления в Евросоюзе.
Основные источники и литература:

  • Consolidated Version of the Treaty on European Union. Arts. 16 §1, 17 §1

  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Arts. 290, 291.

  • Entry into force of new comitology rules. Factsheet. 7070/11. Brussels, 28 February 2011.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 177-188.

  • BRANDSMA, G.J., BLOM-HANSEN, J. Negotiating the Post-Lisbon Comitology System: Institutional Battles over Delegated Decision-Makingj // Journal of Common Market Studies. 2012. Vol. 50. No. 6.

  • HAVERLAND, M., STEUNENBERG, B., VAN WAARDEN, F. Sectors at Different Speeds: Analysing Transposition Deficits in the European Union // Journal of Common Market Studies. 2011. Vol. 49. No. 2.

  • MOURY, C., HÉRITIER, A. Shifting competences and changing preferences: the case of delegation to comitology // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No 9.

  • TALLBERG, J., JÖNSSON, C. Compliance Bargaining in the European Union. Paper prepared for presentation at ECSA’s 2001 International Conference, May 31 - June 2 2001, Madison, Wisconsin.

  • THOMSON, R. Same Effects In Different Worlds: The Transposition of EU Directives // Journal of European Public Policy. 2009. Vol. 16. No. 1.

Дополнительная литература:

  • ALFÉ, M., CHRISTIANSEN, T., PIEDRAFITA, S. Comitology Committees in the Enlarged European Union // ARENA Working Paper. 2008. No. 18.

  • BALLMANN, A., EPSTEIN, D., O’HALLORAN, S. Delegation, Comitology, and the Separation of Powers in the European Union // International Organization. 2002. Vol. 56. No. 3.

  • BRADLEY, K. Halfway house: The 2006 comitology reforms and the European parliament // West European Politics. 2008. Vol. 31. No.4.

  • CHRISTIANSEN, T., VACCARI, B. The 2006 Reform of Comitology: Problem Solved or Dispute Postponed? Maastricht: EIPA, 2006. EIPASCOPE No. 3.

  • DEHOUSSE, R. Comitology: Who Watches The Watchmen? // Journal of European Public Policy. 2003. No. 5.

  • EGEBERG, M., SCHAEFER, G., TRONDAL, J. The Many Faces of EU Committee Governance // West European Politics. 2003. No. 3.

  • KAEDING, M. and HARDCRE, A. The Execution of Delegated Powers after Lisbon. A Timely Analysis of the Regulatory Procedure with Scrutiny and Its Lessons for Delegated Acts. RSCAS. 2010. No. 85.

  • NEUHOLD, C. Taming the ‘Trojan Horse’ of Comitology? Accountability issues of Comitology and the Role of the European Parliament // European Integration online Papers (EIoP). 2008. Vol. 12. No. 1.

  • QUAGLIA, L., DE FRANCESCO, F., RADAELLI, C. M. Committee Governance and Socialization in the European Union // Journal of European Public Policy. 2008. Vol. 15. No. 1.


3.11. Прямое обжалование актов

Компетенция Суда по проверка законности актов ЕС. Прямое и косвенное обжалование актов ЕС. Возможность принятия обеспечительных мер.

Виды актов, которые возможно оспорить. Концепция несуществующих актов ЕС.

Кто может оспаривать акты ЕС? Деление на привилегированных, полупривилегированных и непривилегированных истцов. Locus standi непривелигированных истцов: значение критериев “direct concern” и “individual concern”. Эволюция толкования критерия “individual concern” и новшества, вносимые Лиссабонским договором.

Основания для пересмотра актов ЕС. Сроки обжалования. Последствия признания акта недействительным. Соотношение прямого и косвенного обжалования.
Основная литература:


  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Art. 263-266.

  • Case 22/70 Commission v. Council (ERTA case) [1971] ECR 263.

  • Case C-403/96 Glencore [1998] ECR I-2405.

  • Case 11/82 Piraiki-Patraiki v. Commission [1985] 207.

  • Case 52/62 Plaumann [1963] ECR 95.

  • Case C-309/89 Codorniu SA v. Council [1994] ECR I-1853.

  • Case C-50/00 P Union de Pequenos Agricultores v. Council [2002] ECR I-6677.

  • Case T-177/01 Jego-Quere v. Commission [2002] ECR II-02365.

  • Craig P., De Burca G. EU Law: Text, Cases, and Materials, Fourth Edition, Oxford University Press, Oxford 2007. Chapters 14, 15.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.223-226.

  • Энтин К.В. Прямое обжалование – handout.

Дополнительная литература:

  • Case 314/85 Foto-Frost v. Hauptzollamt Lubeck-Ost [1987] ECR 4199.

  • Case C-461/01 Gaston Schul Douane-expediteur [2005] ECR I-10513.

  • Joined cases 143/88 and C-92/89 Zuckerfabrik [1991] ECR I-415.

  • Case 60/81 IBM v. Commission [1981] ECR 2639.

  • Case C-25/94 Commission v. Council (FAO case) [1996] ECR I-1469.

  • Case C-327/91 France v. Commission [1994] ECR I-3641.

  • Case 294/83 Partie Ecologiste “Les Verts” v. European Parliament [1986] ECR 1339

  • Case 7/61 Commission v. Italy (Pigmeat case) [1961] ECR 317.

  • Case C-131/03 P Philip Morris International v. Comission [2003] ECR II-1.

  • Case C-137/92P BASF AG v Commission [1994] ECR I-2555.

  • Case 302/87 Parliament v. Council (Comitology case) [1988] ECR 5615

  • Case C-70/88 Parliament v. Council (Chernobyl case) [1990] ECR I-2041

  • Case C-70/04 Schweizerische Eidgenossenschaft v. Commission, order of 14 July 2005 unpublished.

  • Case C-180/97 Regione Toscana v. Commission[1997] I-5245.

  • Case C-152/88 Sofrimport v. Commission [1990] ECR I-2477.

  • Case C-321/95 Stichting Greenpeace Council and Others v. Commission [1998]

  • Case C-358/89 Extramet Industrie v. Council [1991] ECR I-2501.

  • Joined cases 16/62 and 17/62 Confédération nationale des producteurs de fruits et légumes and others v. Council [1962] ECR 471.

  • Case 6/68 Zuckerfabrik Wastenstedt v. Council [1968] ECR 409.

  • Case T-472/93 Campo Ebro v. Council [1995] ECR II-421.


3.12. Косвенное обжалование актов. Преюдициальная процедура

Сущность и значение преюдициальной процедуры. В отношении каких актов она возможна? Reference by renvoi. Органы, считающиеся судами в значении ст.267 ДФЕС.

Возможность и обязанность судов обратиться с преюдициальным запросом. Доктрина «ясного акта» (acte clair). Принятие решения об обращении с преюдициальным запросом.

Контроль приемлемости со стороны Суда ЕС.

Внедоговорная ответственность ЕС.

Основная литература:


  • Consolidated Version of the Treaty on the Functioning of the European Union. Art. 267, 272, 340.

  • TRIDIMAS, T. Knocking on Heaven's Door: Fragmentation, Efficiency and Defiance in the Preliminary Reference Procedure // Common Market Law Review. 2003. No.40. Pp. 9-50.

  • Case C-54/96 Dorsch Consult [1997] ECR I-4983.

  • Case 283/81 CILFIT and Lanificio di Gavardo SPA v Ministry of Health [1982] ECR 3415

  • Case 104/79 Foglia v Novello I [1980] ECR 745.

  • Case 5/71 Shoppenstadt v. Council [1971] ECR 975.

  • Case C-352/98 P Labaratoirs Pharmaceutiques Bergaderm and Goupil v. Commission [2000] ECR II-2193.

  • Европейское право. Право Европейского Союза и правовое обеспечение защиты прав человека. Под ред. Л.М. Энтина. М.: НОРМА, ИНФРА-М, 2011. Сс.226-228.

Дополнительная литература:

  • Case 322/88 Grimaldi [1989] ECR 4407.

  • Case C-491/01 The Queen v.Secretary of State for Health ex parte British American Tobacco Ltd [2002] ECR I-11453.

  • Case 267-269/81 SPI [1983] ECR 801.

  • Case C-297/88 & C-197/89 Dzodzi v Belgian State [1990] ECR I-3763.

  • Case 246/80 Broekmeulen [1981] ECR 2311.

  • Case 28-30/62 Da Costa en Schaake NV, Jacob Meijer NV and Hoechst-Holland NV v. Nederlandse Belastingadministratie [1963] ECR 31.

  • Case C-461/03 Gaston Schul [2005] I-10513.

  • Case C-224/01 Kobler v. Austria [2003] I-10239.

  • Bulmer v Bollinger SA [1974] 2 ALLER 1226.

  • Case С-83/91 Meilicke [1992] ECR I-4871.

  • Case 244/80vFoglia v Novello II [1981] ECR 3045

  • Case С-299/95 Kremzow v Republik Österreich [1997] ECR I-2629.

  • Case C-318/00 Bacardi-Martini v Newcastle United [2003] ECR 905.

  • Case C-199 & C-200/94 Pevasa and Inpesca v Commission [1995] ECR I-3709.

  • Case 19, 20, 25 & 30/69 Richez-Parise v. Commission [1970] ECR 325.

  • Case 145/83 Adams v. Commission [1985] ECR 3539.

  • Case Case C-46 & 48/93 Brasserie du pêcheur and Factortame [1996] ECR I-1029.

  • Case C-104/89 & 37/90 Mulder v Council and Commission (Mulder II) [1992] ECR I-3061.


3.13. Проблема гибкой интеграции

Проблема гибкого сотрудничества для организации многообразия. Возникновение и развитие концепции. Типология гибкого сотрудничества. Проблемы и перспективы применения гибкого сотрудничества.


Основная литература:

  • Кавешников, Н.Ю. Трансформация институциональной структуры Европейского союза. М., 2010. Сс. 293-402.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 218-227.

  • BEST, E. The Lisbon Treaty: A Qualified Advance for EU Decision-Making and Governance // EIPASCOPE, 2008. No. 1.

  • HOLZINGER, K., SCHIMMELFENNIG, F. Differentiated Integration In The European Union: Many Concepts, Sparse Theory, Few Data // Journal of European Public Policy. 2012. Vol. 19. No. 2.

  • STUBB, A. A Categorisation of Differentiated Integration // Journal of Common Market Studies. 1996. Vol. 34. No. 2.

  • TEKIN, F., WESSELS, W. Flexibility Within the Lisbon Treaty: Trademark or Empty Promise? // EIPASCOPE, 2008. No. 1.


Раздел 4. Заключение

4.1. Будущее Европейского союза

Основные положения Лиссабонского договора: исчезновение опор, изменения в Европейской комиссии, Европейском парламенте, Совете министров, Суде ЕС. Ратификационный кризис. Подготовка договора о реформе.



Проблема демократического дефицита и варианты ее решения: усиление Европейского парламента, признание Евросоюза регулятивным государством, формирование демоса, усиление национальных парламентов.
Основная литература:

  • КРАСТЕВ И. Парадокс европейской демократии // Pro et Contra. 2012. Январь – апрель.

  • Романова Т.А. Институты и учреждения Европейского союза. СПб: Издательство Санкт-Петербургского университета, 2009. Сс. 218-227.

  • ADLER-NISSEN, R. Opting Out of an Ever Closer Union: The Integration Doxa and the Management of Sovereignty // West European Politics. 2011. Vol. 34. No 5.

  • BRACK, N., COSTA, O. Beyond the Pro/Anti-Europe Divide: Diverging Views of Europe within EU Institutions // Journal of European Integration. 2012. Vol. 34. No 2.

  • CRISTIANSEN, T. The EU Treaty Reform Process Since 2000: the Highs ad Lows of Constitutionalising the European Union // EIPASCOPE, 2008. No. 1.

  • DIEZ MEDRANO, J. The Limits of European Integration // European Integration. 2012. Vol. 34. No. 2.

  • EHIN, P. Competing Models of EU Legitimacy: the Test of Popular Expectations // Journal of Common Market Studies. 2008. Vol. 46. No 3.

  • POLLAK, J., SLOMINSKI, P. The Representative Quality of EU Treaty Reform: a Comparison Between the IGC and the Convention // European Integration. 2004. Vol. 26. No. 3.

Дополнительная литература:

  • BALDWIN, R. Trail to Failure: History of the Constitutional Treaty’s Rejection and Implications for the Future // CEPS Policy Brief. 2006. No. 104.

  • BEST, E. From Rome to Lisbon: Really the End of the Road // EIPASCOPE, 2008. No. 1.

  • CRUM, B. Legislative–Executive Relations in the EU // Journal of Common Market Studies. 2003. Vol. 41. No.3.

  • DE BÚRCA, G., The EU on the Road from the Constitutional Treaty to the Lisbon Treaty. Jean Monnet Working Paper. 2008. No 03.

  • FOSSUM, J.E., MENÉNDEZ, A.J. The Draft Constitutional Treaty: Between Problem-Solving Treaty and Rights-Based Constitution. Maastricht: European Institute of Public Administration, 2005. Working Paper 2005/W/04.

  • HAGEMANN, S. The EU Reform Treaty: easier signed than ratified? // EPC Policy Brief. July 2007.

  • HOFMANN, H. Legislation, Delegation and Implementation under the Treaty of Lisbon: Typology Meets Reality // European Law Journa. 2009. Vol. 15. No. 4. July.

  • HÖRETH, M., SONNICKSEN, J. Making and Breaking Promises. The European Union under the Treaty of Lisbon // Zentrum für Europäische Integrationsforschung, 2008. Discussion Paper C181.

  • KACZYŃSKI, P.M., KURPAS, S., BROIN, P. Ratification of the Lisbon Treaty Ireland is not the only problem. EPIN Working Paper. 2008. No. 18.

  • KURPAS, S. The Treaty of Lisbon – How much ‘Constitution’ is left? An Overview of the Main Changes. Brussels: CEPS, 2007. CEPS Policy Brief No. 148.

  • LEINEN, J. The Winners of the New Treaty. International Policy Analysis, April 2008.




<< предыдущая страница   следующая страница >>