Учебно-методический комплекс по дисциплине «Основной - shikardos.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Учебно-методический комплекс по дисциплине 080503. 65 соответствует... 5 633.02kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине экономическая теория уровень... 45 6768.08kb.
Учебно-методический комплекс Для студентов, обучающихся по специальности... 5 1367.29kb.
Учебно-методический комплекс анатомия цнс учебно-методический комплекс... 1 230.5kb.
Учебно-методический комплекс направление подготовки специалиста:... 3 487.67kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине правовая защита информации 4 933.09kb.
Учебно-методический комплекс учебной дисциплины «Литературы народов... 1 277.27kb.
Учебно-методический комплекс дисциплины менеджмент Направление подготовки... 3 725.34kb.
Учебно-методический комплекс дисциплины 2 739.29kb.
Учебно-методический комплекс по учебной дисциплине Теория государства... 14 6458.41kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине «право и религия» для... 2 546.1kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине «Спец семинар по языку»... 6 2039.67kb.
- 4 1234.94kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине «Основной - страница №1/3

Кафедра английской филологии

УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИЙ КОМПЛЕКС

По дисциплине



«Основной (английский) язык»

Спец курс по языку

для специальности — «Иностранный(Английский )язык»

Содержание учебно-методического комплекса:

1.Цели и задачи дисциплины.

2.Tребования к уровню освоения содержания дисциплины.

3. Объем дисциплины и виды учебной работы (в часах).

4. Учебно-методическое обеспечение дисциплины.

5. Требования к зачету.

6. Самостоятельная работа студентов.


Содержание курса

1.Организационно-методический раздел………………………………………2

2. Требование к уровню освоения курса…………………………………………..4

3. Содержание курса………………………………………………………………………….5

4. Тематический план лекционного и практического курса…………….....7

5. Планы и задания семинарских заданий………………………………………….8

6. Литература………………………………………………………………………………………18

7. Контрольная работа…………………………………………………………………………….20

8. Вопросы для подготовки к зачету………………………………………………………22

9. Самостоятельная работа студентов …………………………………………………..24


ИСТОРИЯ КУЛЬТУРЫ АНГЛОЯЗЫЧНЫХ СТРАН

УЧЕБНАЯ РАБОЧАЯ ПРОГРАММА ДИСЦИПЛИНЫ

«История культуры англоязычных стран»

Организационно-методический раздел

Цель и задачи дисциплины

Курс «История культуры англоязычных стран» предназначен для подготовки студентов 3курса. Основной целью данного курса является - подготовка высокообразованных специалистов с высоким стандартом культурных ценностей, формирование социально-культурной компетенции, которая является основой культурной грамотности, определяет понимание студентами национально-культурных особенностей изучаемого языка, ознакомление студентов с фундаментальными достижениями культуры англоязычных народов, которая является неотъемлемой и органической составляющей мировой культуры. Курс читается на русском и английском языках.

Исходя из поставленной цели, формируются основные образовательные задачи курса:

- рассмотреть историю культуры англоязычных народов, начиная с первобытного общества и кончая XX веком;


  • познакомить студентов с кратким историческим материалом, необходимым минимумом фактологической и социокультурной информации, т. е. с историко-культурными корнями англоязычных народов;


  • дать представление об основах государственности в англоязычных странах;


  • дать общую характеристику этнокультурных стереотипов англоязычных народов;


  • познакомить студентов с национально-культурными традициями и особенностями английской нации и других народов, населяющих Британские острова;


  • дать общую характеристику разнообразию культур, религий и традиций этнических групп в Великобритании;


  • познакомить студентов с национально-культурными особенностями и традициями других англоязычных стран, так как США, Канады и Австралии.


Курс «История культуры англоязычных стран» является неотъемлемой частью профессиональной подготовки студентов-переводчиков, так как одновременное изучение языка и национально-культурных особенностей народа изучаемого языка является главным условием овладения иностранным языком. Предлагаемый материал дает возможность студенту приобщиться к сокровищнице мудрости и опыта, созданной человечеством на протяжении тысячелетий, а эти знания весьма способствуют усвоению всех остальных гуманитарных и специальных курсов, предусмотренных учебным планом. Для изучения курса необходимо знание основ английского языка, умение понимать содержание лекций на английском языке.




Требования к уровню освоения курса

В ходе изучения курса студенты должны:

а) знать:

- основные этапы формирования Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии; влияние наследие завоеваний на формирование культурных особенностей, национальных языков, религий народов, населяющих Британские острова (как одного их механизмов межкультурной диффузии, т. е. межкультурного заимствования);

- основы государственности; государственные религии; этапы развития английского языка и других языков, имеющих статус государственных;

- место и роль ведущих англоязычных стран в мировой культуре;

б) уметь:

- выразить и аргументировать свою собственную позицию в оценке всего культурного наследия англоязычных народов на протяжении всей истории;

в) иметь представление:

- о национально-культурных особенностях современного британского общества; о «Британском» национальном характере;

- о разнообразии культур, религий и традиций этнических групп в Великобритании; Британском Содружестве стран;

- об особенностях систем образования в Англии и Шотландии;

- о памятниках истории и культуры, расположенных на территории Великобритании, входящих в Список Всемирного Наследия (ЮНЕСКО);

- о национально-культурных особенностях и традициях других англоязычных стран, так как США, Канады и Австралии.

- о выдающихся представителях и достижениях искусства, литературы, философии и науки англоязычной культуры.



Содержание курса

Тема 1. Полное официальное название страны. Административное деление. Исторические этапы формирование государства. Завоевание Уэльса Эдуардом I. Политический союз Англии, Уэльса и Шотландии. Политический союз Великобритании и Ирландии. Образование Республики Ирландия. Важные даты в истории Соединенного Королевства (1564г., 1588г., 1642г., 1653-1658гг., 1660г., 1689г., 1721г., 1783г., 1824г., 1832г., 1880г., 1914-1918гг., 1918г., 1928г., 1973г., 1998г., 1999г., 2007). Британское Содружество стран.


Тема 2. Завоевания, как один из механизмов взаимосвязи культур мира, их взаимодействия. История Британских островов в первобытные времена (до 6500г до н. э., 4000 – 1500гг. до н. э.). Стоунхендж (3000г до н. э. – 1500г до н. э.). Кельтское завоевание (500г до н. э.). Кельтская культура. Друиды. Культурное наследие кельтского завоевания. Римское завоевание (55г до н. э. – 410г н. э.). Римский вал (122г н. э. – 127г н. э.). Влияние римской культуры. Христианизация Англии. Англо-саксонское завоевание (с 400г н. э.). Культурное наследие англо-саксонского завоевания. Датское завоевание (с 800г н.э.). Альфред Великий (849г н. э. – 899г н. э.). Англия под владычеством Кнута Датского. Культурное наследие датского завоевания. Нормандское нашествие: завоевание Англии Вильгельмом Нормандским (1066г.). Эдуард Исповедник. Битва при Гастингсе. Политическое и социально-культурное наследие нормандского завоевания. Рождение английского языка.


Тема 3. Основы государственного управления Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии. Политический режим. Административное устройство. Монарх – символ единства нации. Полномочия Монарха. Великая хартия вольностей («Магна Карта» 1215г.). Возникновение общего права и суда присяжных. Возникновение Парламента. «Пороховой Заговор» (1605г.). Принципы формирования Правительства. Политические партии. Государственный Флаг. Государственный Герб. Государственный Гимн. Национальные символы Англии, Уэльса, Шотландии и Северной Ирландии. Государственные религии. Реформация церкви Генрихом VIII (1534г.). Церковь Шотландии.

Тема 4. Государственный язык. Этапы формирования английского языка. Кельтские языки. Национальные языки народов, населяющих Британские острова. Национальный язык Шотландии. Валлийский язык – национальный язык Уэльса.


Тема 5. Состав население Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии. Понятие «этнокультурный стереотип». Понятия «менталитета» и «ментальности». «Британский» национальный характер. Национальный характер англичан. Особенности национального характера других народов, населяющих Британские острова.


Тема 6. Памятники мировой истории и культуры, входящие в Список Всемирного Наследия ЮНЕСКО. Стоунхендж. Римский вал. Лондон. Лондонский Тауэр. Вестминстерское аббатство. Эдинбург. Бат. Йорк. Английская драматургия. Английская литература. Поэты Шотландии. Английское изобразительное искусство и архитектура. Национальные праздники.


Тема 7. Национально-культурные особенности США.Полное название страны. Государственный язык. Государственная символика. Основы государственного управления. Политический режим. Административное устройство. Политические партии. Особенности национального характера американцев. Праздники и традиции календарного года.


Тема 8. Национально-культурные особенности Канады.Полное название страны. Государственные языки. Государственная символика. История возникновения. Акт о Британской Северной Америке 1867г. Конституция 1982г. Основы государственного управления. Политический режим. Административное устройство. Принципы политики мультикультуризма.


Тема 9. Национально-культурные особенности Австралии.Полное название страны. Государственные языки. Государственная символика. Основы государственного управления. Политический режим. Административное устройство. Культура Австралии. Социальная организация австралийцев. Жизненный цикл – детство, юность, вступление в брак, старость. Австралийская «страна сновидений». Представление австралийских аборигенов о человеке. Магия и колдовство. Искусство. Смерть и представление о загробной жизни.


Тематический план лекционного и практического курса




Тема и содержание занятий

Кол-во часов

Кол-во сем час

1

Образование Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии

1

1

2

Влияние завоеваний на формирование культурных традиций, национальных языков, религий, народов,

населяющих Британские острова.



1

1

3

Основы государственности. Государственная символика.

Государственные религии.



1

1

4

Языки народов населяющих Британские острова.

Этапы развития английского языка.



1

1

5

Особенности современного британского сообщества.

«Британский национальный характер» Разнообразие культур, религий, и традиций этнических групп в Великобритании.



1

1

6

Памятники истории и культуры на территории Великобритании, входящие в список Всемирного Наследия

ЮНЕСКО.


1

1

7

Национально-культурные особенности США.

1

1

8

Национально-культурные особенности Канады

1

1

9

Национально-культурные особенности Австралии

1

1

10

Итого

9

9




Планы и задания семинарских занятий

Тема 1.


Основные вопросы:
  1. История объединения Англии и Уэльса (1283 г., 1301г., 1536г).


  2. Политический союз Англии, Уэльса и Шотландии (1603г., Акт Объединения 1707г.).


  3. Политический союз Великобритании и Ирландии (Акт Объединения 1800г.).


  4. Образование Республики Ирландия (1922г., 1949г.).


  5. Важные даты в истории Соединенного Королевства (1564г., 1588г., 1642г., 1653-1658гг., 1660г., 1689г., 1721г., 1783г., 1824г., 1832г., 1880г., 1914-1918гг., 1918г., 1928г., 1973г., 1998г., 1999г.).


  6. Британское Содружество стран.




Вопросы для самоконтроля:
  1. В каком году Эдуард I завоевал Уэльс, провозгласив своего новорожденного сына принцем Уэльским? Когда официально был провозглашен союз Англии и Уэльса?


  2. Как и когда образовался политический союз между Англией, Уэльсом и Шотландией, известный как Великобритания?


  3. Как и когда Великобритания образовала политический союз с Ирландией?


  4. Как и когда Южная Ирландия вышла из состава политического союза между Великобританией и Ирландией и стала независимым государством Республикой Ирландией?


  5. Прокомментируйте события, произошедшие в 1564 г., 1588 г., 1642 г., 1653-1658 гг., 1660 г., 1689 г., 1721 г., 1783 г., 1824 г., 1832 г., 1880 г., 1914-1918 гг., 1918 г., 1928 г., 1973 г., 1998 г., 1999 г.


  6. Что представляет собой организация, известная как Британское Содружество стран?



Тема 2.

Основные вопросы:
  1. История Британских островов в первобытные времена (до 6500 г до н. э., 4000 – 1500 гг. до н. э.).


  2. Стоунхендж (3000 г до н. э. – 1500 г до н. э.).


  3. Кельтская культура. Друиды. Культурное наследие кельтского завоевания. Влияние римской культуры.


  4. Римский вал (122 г н. э. – 127 г н. э.).


  5. Христианизация Англии.


  6. Культурное наследие англо-саксонского завоевания.


  7. Датское завоевание (с 800 г н.э.). Альфред Великий (849 г н. э. – 899 г н. э.). Англия под владычеством Кнута Датского.


  8. Нормандское нашествие: завоевание Англии Вильгельмом Нормандским (1066 г.). Эдуард Исповедник. Битва при Гастингсе.


  9. Политическое и социально-культурное наследие нормандского завоевания. Рождение английского языка.




Вопросы для самоконтроля:
  1. Что представляли собой Британские острова в первобытные времена?


  2. Какое из кельтских племён дало острову своё имя?


  3. Кто такие друиды?


  4. Что представляли собой кельтские племена?


  5. Каково историческое наследие кельтского завоевания?


  6. Каково историческое наследие римского завоевания?


  7. Чем знаменит Римский вал?


  8. Каково историческое наследие англосаксонского завоевания?


  9. Какова роль викингов (датчан и норвежцев) в истории Великобритании?


  10. Почему Альфред получил титул Великий?


  11. Каково политическое и социально-культурное наследие нормандского завоевания?




Тема 3.

Основные вопросы:
  1. Основы государственного управления Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии. Политический режим. Административное устройство.


  2. Монарх – символ единства нации. Полномочия Монарха.


  3. Великая хартия вольностей («Магна Карта» 1215г.).


  4. Возникновение общего права и суда присяжных.


  5. Возникновение Парламента. «Пороховой Заговор» (1605г.).


  6. Принципы формирования Правительства.


  7. Политические партии.


  8. Государственный Флаг.


  9. Государственный Герб.


  10. Национальные символы Англии, Уэльса, Шотландии и Северной Ирландии. Государственные религии. Церковь Шотландии.


  11. Реформация церкви Генрихом VIII (1534г.).





Вопросы для самоконтроля:
  1. Что представляет собой система государственной власти?


  2. В чем заключаются полномочия монарха?


  3. Когда и как была реставрирована монархия в Великобритании?


  4. В чем заключалась историческая значимость документа, известного как Великая хартия вольностей («Магна Карта» 1215г.)?


  5. Что лондонцы празднуют каждый год 5 ноября?


  6. По каким принципам формируется правительство?


  7. Какие две основные политические партии?


  8. Что представляет собой герб и национальный флаг страны?


  9. Какие национальные символы Англии, Уэльса, Шотландии и Северной Ирландии?


  10. Какие две государственные религии в Великобритании?


  11. Чем отличается церковь Шотландии?


  12. Какова роль Генриха VIII в утверждении протестантства как государственной религии?




Тема 4.

Основные вопросы:
  1. Государственный язык. Этапы формирования английского языка.


  2. Кельтские языки.


  3. Национальный язык Шотландии.


  4. Валлийский язык – национальный язык Уэльса.





Вопросы для самоконтроля:
  1. Каковы этапы развития английского языка?


  2. Какой группе языков относятся шотландский и валлийский языки?



Тема 5.

Основные вопросы:
  1. Состав население Соединенного Королевства Великобритании и Северной Ирландии.


  2. Понятие «этнокультурный стереотип».


  3. Понятия «менталитета» и «ментальности».


«Британский» национальный характер. Национальный характер англичан. Особенности национального характера других народов, населяющих Британские острова.



Вопросы для самоконтроля?
  1. Что понимается под «этнокультурным стереотипом»?


  2. Что такое «менталитет» и «ментальность»?


  3. Что понимается под «Британским» национальным характером?


  4. Каковы особенности национального характера англичан?


  5. Как разграничивать понятия «английский» и «британский»?


  6. Каковы отличительные черты шотландцев?


  7. Каковы отличительные черты валлийцев?


  8. Каковы отличительные черты ирландцев?





Тема 6.

Основные вопросы:
  1. Стоунхендж.


  2. Римский вал.


  3. Лондон. Лондонский Тауэр. Вестминстерское аббатство.


  4. Эдинбург.


  5. Бат.

  6. Йорк.

  7. Английская драматургия.


  8. Английская литература.


  9. Поэты Шотландии.


  10. Английское изобразительное искусство и архитектура.





Вопросы для самоконтроля:
  1. Какие памятники истории и культуры, входящие в Список Всемирного Наследия ЮНЕСКО находятся на территории Великобритании?


  2. Что такое Стоунхендж?


  3. Что представляет собой Римский вал?


  4. Назовите достопримечательности Лондона.


  5. Назовите достопримечательности Эдинбург.


  6. Чем прославился Бат?


  7. Почему Йорк был включен в Список Мирового Наследия ЮНЕСКО?


  8. Каковы традиции английской драматургии?


  9. Каких английских поэтов и писателей, прославивших английскую литературу, вы знаете?


  10. Назовите наиболее ярких представителей английского изобразительного искусства?




Тема 7.

Основные вопросы:
  1. Национально-культурные особенности США.Полное название страны. Государственный язык.


  2. Государственная символика.


  3. Основы государственного управления. Политический режим. Административное устройство.


  4. Политические партии.


  5. Особенности национального характера американцев. Праздники и традиции календарного года.





Вопросы для самоконтроля:
  1. Какой политический режим и административное устройство в США?


  2. Каковы общие принципы государственной власти?


  3. Что представляет собой государственная символика?


  4. Какие две основные политические партии?


  5. Каковы отличительные особенности национального характера американцев?


  6. Какие праздники широко отмечаются в Америке?




Тема 8.

Основные вопросы:
  1. Национально-культурные особенности Канады.Полное название страны. Государственные языки.


  2. Государственная символика.


  3. История возникновения. Акт о Британской Северной Америке 1867 г. Конституция 1982 г.


  4. Основы государственного управления. Политический режим. Административное устройство.


  5. Государственная символика.


  6. Принципы политики мультикультуризма.



Вопросы для самоконтроля:
  1. Опишите национальный герб и флаг Канады?


  2. Охарактеризуйте историческую значимость Акта о Британской Северной Америке 1867 г.?


  3. Охарактеризуйте историческую значимость Конституции 1982 г.?


  4. Каковы общие принципы государственной власти?


  5. Что направлена политика мультикультуризма?



Тема 9.

Основные вопросы:
  1. Национально-культурные особенности Австралии.Полное название страны. Государственный язык.


  2. Государственная символика.


  3. Основы государственного управления. Политический режим. Административное устройство.


  4. Охарактеризуйте состав населения Австралии.


  5. Основные политические партии.


  6. Особенности культуры Австралии.




Вопросы для самоконтроля:
  1. Что представляет собой национальный герб и флаг Австралии?


  2. Каковы общие принципы государственной власти?


  3. Кто является официальной главой государства?




ЛИТЕРАТУРА

Учебно-методические материалы по дисциплине
  1. Батыр К. И. Всеобщая история государства и права. – М.: Юристъ, 1998. – 456 с.


  2. Васильев К. Б. История Великобритании: самое необходимое. – СПб, «Авалон»; «Азбука – классика», 2004. – 128 с.


  3. Власова Е. Л. Костенко С. М. Focus on the USA – Санкт-Петербург, «Наука»; С.-Петербургское отделение, 1992. – 252 с.


  4. Голицынский Ю. Б. Великобритания – СПб.: КАРО, 2004. – 480 с.


  5. ГолицынскийЮ. Б. The United States of America – СПб.: КАРО, 1999. – 447 с.


  6. Графский В. Г. Всеобщая история права и государства. – М.: Издательство НОРМА, 2000. – 744 с.


  7. Жигалов И.И. Современная история Великобритании: 1945-1975. – М.: Высшая школа, 1978. – 191 с.


  8. Мадзоевский С.П., Хесин Е.С. Великобритания – М.: Мысль, 1981. – 429 с.


  9. Поликарпов В. С. Лекции по культурологии. – М.: «Гардарика», «Экспертное бюро», 1997. – 344 с.


  10. Пронин С.В., Хесин Е.С. Великобритания – М.: Мысль, 1972. – 478с.


  11. Романов Ю. И. Культурология. – СПб.: Питер, 2007 – 206 с.


  12. Симонов В.А. Британия без туманов – М.: Агентство печати «Новости», 1985. – 311 с.


  13. Цветков С.Э. Узники Тауэра – М.: Армада-Пресс, 2001. – 584 с.


  14. Штокмар В.В. История Англии в средние века/2-е издание/доп. – С.-Петербург: Алегейя, 2001. – 203 с.


  15. Bromhead Peter. Life in Modern America. Longman Group Limited, 1995 – 180 p.


  16. Fiedler Eckhard, Jansen Reimer, Norman-Risch Mil. America in close-up. . Longman Group Limited, 1995 - 276 p.


  17. Guryeva Yu. F. “Deep Are the Roots…”: A Concise History of Britain. = Гурьева Ю. Ф. Глубоки корни...: Очерки по краткой истории Британии. – Обнинск: Титул, 2003. – 72 с.


  18. Harvey Paul, Jones Rhodri. Britain Explored. New Edition. Pearson Education Limited, 2002.


  19. McDowall, David. Britain in Close-in. Longman Group Limited, 1993 - 208 p.


  20. Oxford Guide to British and American Culture. Oxford University Press, 2005 – 534 p.


  21. Pavlovskaya A. England and the English. M.: Moscow University Press; Pamyatniki istoricheskoy misli, 2005. – 270 p.


  22. Tokareva N. Peppard V.What it is like in the USA?:Учеб.: - М.: Высш. шк., 1998. – 334 с.








   

Lecture № 1

Theme: Ancient Britain

Plan: 1. Prehistoric Britain

2. The Pre-Celtic Period

3. The Celts

4. Roman Britain (55 B.C.-A.D. 410)

1.1 Prehistoric Britain

Amillion years ago, the whole of northwestern Europe, including Britain, was in the grip of the last Ice Age. During this period, the ice advanced and retreated several times across the land. Britain was joined to Europe by a land bridge.

Archaeologists think that the earliest ancestors of modern human beings may have entered Britain overland from Europe more than half a million years ago. These hominids belonged to the Old Stone Age. They used stone tools and may have discovered how to control fire. They travelled as hunters, following herds of migrating wild animals. The earliest known settlements in Britain date from about 250,000 B.C. They include a site at Clacton, Essex, where stone choppers have been found.

About 70,000 BC, the last of the severe glaciations began, and for much of this period, no hominids lived in Britain. Those who did venture into Britain during short mild spells dwelt in caves. These hominids included the earliest modern human beings.

About 12,000 B.C., the last Ice Age was ending, and the climate had begun to improve. People still dwelt in caves and hunted for food. Cheddar in Somerset and Creswell Crags in Derbyshire have produced many interesting finds from this period. These finds include Britain's only surviving works of Paleolithic art. One such find, the Dancing Man of Creswell Crags, is a puzzling engraving on a piece of bone. It is said to resemble a masked male dancer.

         



1.2. The Pre-Celtic Period

By about 8000 B.C., Britain at last emerged from the Ice Age. Over the next 5,000 years, the improving climate changed the environment. The slowly rising temperature caused the ice sheets to melt and raised the level of the sea. Britain lost its land link with the rest of Europe after the formation of the English Channel and the North Sea about 5000 B.C.

Some historians refer to the original population as the Scots and Picts with whom newcomers started merging. The Picts inhabited mainly Scotland and the Scots lived in what we know as Ireland [or ‘Scotia’].

Britain attracted new settlers during this period. They hunted and fished, and their culture was more advanced than that of the Paleolithic Period. Archaeologists call these settlers Mesolithic(Middle Stone Age) people. One group of these settlers migrated from Denmark not long after 8000 B.C. Their most famous remains are at a settlement at Star Carr, North Yorkshire.

Mesolithic people made such tools as saws and mattocks. Mesolithic hunters domesticated the dog The people of this time also cleared a few areas of forest by fire, and some experts think they used the clearings for herding deer and other game.

Shortly before 4000 B.C., scattered tribes of people travelled to Britain from the mainland of western Europe. These people brought the settled and highly organized culture of the Neolithic(New Stone Age) Period with them. They were mainly farmers and village traders. They cleared large areas of woodland and made fields for planting crops and farming livestock. They also made and traded in Britain's earliest pottery.

The Neolithic people appear to be the first in Britain to have put up buildings of stone and wood. They also built the first roads—wooden trackways across marshy areas such as the Somerset Levels.

Neolithic people buried their dead in communal chambered tombs built of stone. These tombs belong to the class of huge monuments of stone called megaliths. Megalithic monuments also include vast circles of standing stones. The best known of these, Stonehenge was probably begun about 2700 B.C. and completed by Bronze Age builders.

Between 3000 B.C. and 2500 B.C., people began using metal in Britain. New immigrants arrived in the country. One group came about 1700 BC from the Rhine-land and the Netherlands (an Alpine race), and mixed with another from Spain and Portugal (the Iberian people who came here earlier - around 2400 BC). The newcomers were skilled in the use of copper and gold. Unlike the slim, long-headed people of Neolithic Britain, they were stocky and round-headed. Archaeologists refer to the new settlers as the Beaker Folk, because of the distinctive beaker-shaped pottery vessels they buried with their dead.

The Beaker Folk tended to live in isolated round houses, not in villages. They usually buried their dead singly under round barrows.

By about 1400 B.C., Bronze Age people had completed Stonehenge and had built a larger monument at Avebury, in Wiltshire. They also built stone circles in many other places.

Archaeologists know little of life in the Bronze Age, but many experts think that the use of the wheel and the plough began in Britain during this period.

1.3. The Celts

Soon after 800 BC, as the Bronze Age ended, Britain was invaded by the Celts - anew group of immigrants. They belonged to several different groups, but all used a form of the same language, called Celtic. These newcomers are therefore called Celts. Some historians believe that the Celtic language had already spread to Britain earlier in the Bronze Age, perhaps as a result of trade with Europe. By the time the Romans reached Britain, in 55 B.C., Celtic had replaced Britain's earlier language almost entirely.

The Celts are supposed to have come from Central Europe in three distinct waves. The first Celtic comers were the Gaels. They made iron tools and weapons of high technical quality. The Britons arrived some two centuries later, pushing the Gaels to Wales, Scotland, Ireland and Cornwall, and took possession of the south and east and probably gave their name to the whole country. They brought tools, weapons, shields, and very artistic personal ornaments. Some time after 100 B.C., the Belgae, the most advanced of the Celtic tribes, arrived in southern Britain from Gaul (France), and occupied the greater part of what is known as the Home Countries [the central part of Great Britain.]. They used ploughs, made pottery or potter's wheels, and struck metal coins. The Belgae built farms and large settlements that developed into Britain's first towns.

Thus, the whole of Britain was occupied by the Celts who merged with the Picts and Scots, as well as the Alpine part of the population. The term “Celtic” is often used rather generally to distinguish the early inhabitants of the British Isles from the later Anglo-Saxon invaders.

It was a patriarchal clan society based on common ownership of land. It was then that social differentiation began to develop: the tribal chiefs and the semi-dependent native population.

The Celts were good warriors. Their communities were ruled by warrior chiefs. They were the first people in Britain to use chariots and to ride on horseback. Celtic war-chariots were famous beyond the limits of the country. The Celts were heathens. The priests were called Druids and their superior knowledge was taken for magic power. In England itself Celtic influence is felt to this very day, though this influence is much weaker, as compared with the other parts of the country. The Celts worshipped nature. The oak-tree, mistletoe and holly were sacred. Water was also worshipped as the source of life. There are place-names in England connected with the Celts. For example, Avon — the name of a river, which means "water" in Celtic. The origin of the name Severn — the longest river in the country — is connected with the name of a Celtic goddess — Sabrina. On the eve the Roman conquest, the Britons were at the stage of decay.

1.4. Roman Britain (55 B.C.-A.D. 410)

Caesar's expeditions.By 56 B.C., the Roman general and political leader Gaius Julius Caesar had almost completed his conquest of Gaul. But Gallic resistance was hard to break and was being strengthened by help from Britain. Julius Caesar led his forces into Britain in 55 B.C. and again in 54 B.C. On both occasions, he landed in Kent. In 54 B.C., he advanced inland and captured Wheathampstead, near present-day St. Albans, Hertfordshire. But a rebellion in Gaul forced him to withdraw from Britain.

At the time Caesar landed, Britain, which the Romans called Britannia, consisted of tribal communities ruled by kings or queens. The country's importance as a trading centre was already well known, but probably grew after Caesar's expeditions.

The Romans did not invade Britain again until nearly 100 years after Caesar's two expeditions. They then occupied the southern part of the island for more than 350 years. During this period, Britain was a province of Rome. It was ruled by Roman governors and defended by Roman armies and fleets.

The arrival of the Romans.The Roman Emperor Claudius ordered the conquest of Britain in A.D. 43 (A.D.-Anno Domini; Latin — "in the year of Christ"). At the Battle of the Medway, the Romans defeated the tribes of southeastern Britain led by Caratacus. Claudius himself marched in triumph into Colchester, where many tribal chiefs submitted to him. The Romans then advanced northwards and westwards from London, building roads and establishing forts. Caratacus fled to the southern part of present-day Wales. There, he headed a tribe called the Silures and resisted the Romans until A.D. 51, when he was defeated and captured. By A.D. 61, the Romans controlled the country as far north and west as the Humber and Severn rivers.

Between A.D. 71 and 79, the Romans subdued western Britain. Gnaeus Agricola, appointed governor in A.D. 78, advanced northwards to the Firth of Forth and the Firth of Clyde. In the A.D. 120's, Emperor Hadrian built a wall from the Solway Firth to the River Tyne to defend Roman Britain from raids by the Pictsand other tribes of northern Britain. From A.D. 140 to 142, during the reign of Emperor Antoninus Pius, Roman forces built a second defensive wall from the Firth of Forth to the Firth of Clyde as defences against Picts and Scots, but they could not hold it against tribal attacks and eventually abandoned it.

[The Picts (from Latin Picti “painted”) lived in east and northeast. They were the

descendants of pre-Celtic natives and spoke a Celtic language. During and soon after Roman invasion they seem to have developed two kingdoms north of Firth of Forth. By the 7th century there was a united “Pictland”. It is famous for its beautifully carved memorial stones and crosses, the round stone towers – brochs, and the underground stone houses – weems.

The union of the lands of modern Scotland began in 843 when Kenneth I king of the Scots became also king of the Picts. He joined Pict-land to Scot-land to form the kingdom of Alba].

The rule of the Romans.Not all of Britain was firmly in the hands of the Romans. In the south and southeastern parts Roman influence was greatest, while in the north and west the country remained much untouched. The Romans failed to conquer northern Britain and sent no expeditions to Hibernia (Ireland).

Southern Britain, as was mentioned above, was considerably influenced by Roman civilization. There, the Roman way of life spread from the towns to the countryside. The Romans imposed their own way of life and culture, making use of the existing Celtic aristocracy to govern and encouraging this ruling class to adopt Roman dress and the Roman language [Latin]. It was during this time that the Scots migrated from Ireland to Scotland, where they became allies of the Picts and opponents of the Romans. This division of the Celts into those who experienced direct Roman [the Britons in England and Wales] and those who did not [the Gaels in Ireland and Scotland] may help to explain the development of two distinct branches of the Celtic language.

Many towns were built by the Romans, which were connected by good roads. Some of these roads still exist to this very day. For example, Watling Street from London to Chester, or Icknield Way connecting London with Cirencester. Most British towns with names ending with "chester" were, in Roman times, fortified camps.

The Romans built most towns to a standardized pattern of straight, parallel main streets that crossed at right angles. The forum (market place) formed the centre of each town. Shops and such public buildings as the basilica (public hall), baths, law-courts, and temple surrounded the forum. The paved streets had drainage systems, and fresh water was piped to many buildings. Some towns had a theatre for animal fights, gladiator shows, and plays. Houses were built of wood or narrow bricks and had tiled roofs. In some houses, hot air from a furnace was conducted through brick pipes under the floor to provide heat.

The largest of the towns was called Londinium. It began life as a Roman fort at a place where it was possible to cross the river Thames. Many believe that here was a Celtic settlement called "Llyn-dyn" which meant "lake-fort" and which the Romans changed into Latin.

The departure of the Romans.Roman rule in Britain ended when the Roman Empire declined. Massive migrations of less civilized peoples, such as the Goths, Huns, and Vandals, had for years been putting pressure on the frontiers of Rome's provinces. In the 300's, Germanic tribes penetrated into Rome's western provinces. During the same period, Saxon pirates from Germany raided the southeastern coast of Britain. In 368, Pictish tribes severely damaged Hadrian's Wall and destroyed much of northern Roman Britain. A Roman army quickly restored order, but its control soon lapsed.

Roman forces withdrew steadily from Britain to Gaul and Italy. By 400, Hadrian's Wall and the forts of Cambria were abandoned. By 407, almost all the Roman soldiers had left Britain. In 410, people in the towns appealed to Rome for protection against the Saxons. But the Romans replied that Britain had to see to its own defence. Rome itself was being attacked by Goths.

Despite their efforts, Romanized Britons were in time easily conquered by the Saxons and related Germanic tribes called Angles and Jutes. The Anglo-Saxons destroyed Roman culture wherever they settled. Consequently, the Roman occupation had few lasting effects on Britain, except for good roads in the southern part of the country and the survival of the Christian Church in Wales and Cornwall.

One reason why Roman Britannia disappeared so quickly is probably that its influence was largely confined to the towns. In the countryside, where most people lived, farming methods had remained unchanged and Celtic speech continued to be dominant. The Roman occupation had been a matter of colonial control rather than a large-scale settlement.

 

Lecture №4



Theme: The Dark Ages (410-1066)

Many people today still call the period between the departure of the Romans in the 400's and the invasion of the Normans in 1066 the Dark Ages. This is because few reliable historical records of these times exist, and our knowledge of them is therefore limited.

Plan:

1. The Anglo-Saxon settlement

2. Anglo-Saxon England

3. Struggle against the Viking raiders  

1.1 The Anglo-Saxon settlement

Romanized Celtic leaders operated the Roman system of local government until about 446, when they made a final, fruitless appeal to Rome for protection. From then onwards, power fell more and more into the hands of local chiefs. From time to time, some of them established a lordship over others. Tradition says that one such overlord, Vortigern, controlled an area from Kent to South Wales.

The Anglo-Saxon raids continued. These raids were part of a general migration of Germanic tribes in search of new land for their increasing population.

During the fifth century, a number of tribes from the northwestern European mainland invaded and settled in Britain in large numbers. These tribes were the Angles, the Saxons and the Jutes. The Jutes and the Angles came from the Jutland peninsula (today southern Denmark). The Saxons arrived from the territory between the Rhine and Elbe rivers (northern Germany). At first they came as mercenaries hired by Celtic tribal chiefs who fought one against the other, then seeing that the country was weak to defend itself, they came in great numbers conquering it altogether.

Tradition says that the Anglo-Saxon settlement of England began in 449, when Vortigern invited two Jutish chiefs, Hengest and Horsa, to help him defend Kent against invading tribes. Hengest and Horsa later rebelled against Vortigern. Horsa died in battle, but Hengest and his descendants eventually conquered Kent, Sussex, Hampshire, and the Isle of Wight by about 550.

The Angles occupied the central part of southern Britain and the northern and eastern coasts. The Saxons settled around the River Thames. They advanced westwards to the Bristol Channel by 577 and to the Irish Sea by 613. By then, almost all of present-day England was under Anglo-Saxon rule. Quite soon the country began to be called "the land of the Angles", later "Englaland" and as you easily see England.

In the west of the country, their advance was temporarily halted by an army of [Celtic] Britons under the command of the legendary King Arthur. Nevertheless, by the end of the sixth century, the Angle-Saxons and their way of life predominated in nearly all of England and in parts of southern Scotland.

Wherever the Anglo-Saxon settlers went, they displaced the local Romanized Celtic Britons, forcing them northwards and westwards into present-day Scotland and Wales. Some Britons took refuge in Cornwall or across the Channel in Brittany. In the 500's and 600's, the Angles made gains in Scotland and captured the land between Wales and the Celtic kingdom of Strathclyde. In the 700's, Offa, king of Mercia, built a defensive dyke that defined the English boundary with Wales.

The Anglo-Saxons and Jutes were close to each other in speech and customs, and they gradually formed into one people referred to as the Anglo-Saxons. For a long time the tribes fought with one another for supreme power.

1.2. Anglo-Saxon England

Altogether, seven Anglo-Saxon kingdoms developed in England—East Anglia, Essex, Kent, Mercia, Northumbria, Sussex, and Wessex. By the early 600's, Northumbria, Mercia, and Wessex dominated the other four kingdoms. In the 700's, Mercia had important commercial and diplomatic links with Europe.

In the 800's, Wessex became the politically dominant kingdom. Egbert, its king, conquered the Welsh of Cornwall in 815. In 825, he defeated Mercia and seized Mercia's subject kingdoms of Kent and Sussex. In 827, Egbert forced Mercia and Northumbria to accept his overlordship. After 827, local kings still ruled in East Anglia, Mercia, and Northumbria, but Egbert claimed to rule the whole of England.

Egbert's successors include Alfred the Great, one of England's most significant early monarchs. Alfred was a great statesman, general, and man of letters. He wrote and translated books, opened schools, formed laws, and helped to found England's navy.

Among Alfred's descendants were two more outstanding kings. Athelstan, who ruled from 924 to 939, was acknowledged as overlord by the Danes and by the Celts of Scotland and Wales. Edgar the Peaceful, who reigned from 959 to 975, reformed the laws and coinage and founded religious institutions.

Anglo-Saxon life. The Anglo-Saxons made little use for towns and cities. They had a great effect on countryside, where they introduced new farming methods and founded thousands of self-sufficient villages which formed the basis of English society for the next thousands or so years.

The earliest Anglo-Saxon kings were military leaders who ruled with the aid of thanes (lords).The Anglo-Saxons settled in small tribal villages or townships of timber huts thatched with straw, reeds, or heather. By the 800's, village life had become more organized. The Anglo-Saxon kings had allotted land to their thanes and had made them overlords of some villages. Villagers became dependent on their thane and had to give him food and labour.

Saxon villages consisted of about 20 to 30 families, all faithful to their leader. Local rules were made by the "moot", which was a small meeting held on a grassy hill or under a tree. Sometimes it judged cases between the people of the village. The many villages were, as time went by, grouped into "hundreds", and the "hundreds" were grouped into "shires". Each "hundred" had an open-air court of justice, and the judges were called aldermen. Important cases were judged by the sheriff of shire or by a king's representative called a reeve. These cases were discussed at a shire moot or meeting, which was a kind of local parliament, which met usually twice a year. The King's council was called the Witan, which was a kind of parliament of wise nobles and clergy. The Witan advised the king and was the highest law court. It could make laws and choose, or elect new kings. 

следующая страница >>