Учебно-методический комплекс английский язык в сфере юриспруденции направление 030900 юриспруденция калининград 2013 - shikardos.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
страница 1
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Учебно-методический комплекс история криминалистики направление подготовки... 1 406.13kb.
Учебно-методический комплекс дисциплины правовая риторика направление... 1 549.33kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине «история отечественного... 10 2895.3kb.
Учебно-методический комплекс дисциплины: «концепции современного... 5 2106.17kb.
Рабочая программа иностранный язык в сфере юриспруденции Направление... 1 257.42kb.
Учебно-методический комплекс по дисциплине английский язык для специальности... 3 810.05kb.
Учебно-методический комплекс анатомия цнс учебно-методический комплекс... 1 230.5kb.
Учебно-методический комплекс Иностранный язык (английский) (название... 1 234.57kb.
Учебно-методический комплекс «Русский язык 10-11 классы» 2 405.87kb.
Учебно-методический комплекс направление подготовки специалиста:... 3 487.67kb.
Учебно-методический комплекс специальность 030301. 65 Психология... 2 603.8kb.
Иран (Исламская республика) Часть 1 Предметы, запрещенные к ввозу 1 50.35kb.
- 4 1234.94kb.
Учебно-методический комплекс английский язык в сфере юриспруденции направление 030900 - страница №1/1

ФИЛИАЛ НОУ ВПО «САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКИЙ ИНСТИТУТ

ВНЕШНЕЭКОНОМИЧЕСКИХ СВЯЗЕЙ, ЭКОНОМИКИ И ПРАВА»

В Г. КАЛИНИНГРАДЕ

УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКИЙ КОМПЛЕКС


АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК В СФЕРЕ ЮРИСПРУДЕНЦИИ

НАПРАВЛЕНИЕ

030900 - ЮРИСПРУДЕНЦИЯ

Калининград

2013

Английский язык: Учебно-методический комплекс / Автор-составитель: Гусева Д.В., Калининград, 2013.

УМК рассмотрен и одобрен на заседании кафедры связи с общественностью, протокол № 1 от 03.09.2013


УМК утвержден на заседании Совета филиала 05.09.2013., протокол №1
Лист регистрации изменений,

вносимых в УМК



Дата внесенных

изменений



Содержание изменений

Подпись автора
























































Пояснительная записка
1. Цели освоения дисциплины

Целями освоения дисциплины «Английский язык в сфере юриспруденции» являются формирование у студентов личностных качеств, а также общекультурных и профессиональных (проектных, научно-исследовательских, коммуникативных, организационно-управленческих, критико-экспертных) компетенций, развитие навыков их реализации в проектной, научно–исследовательской, коммуникативной, организационно-управленческой деятельности в соответствии с требованиями ФГОС ВПО по направлению подготовки 030900 Юриспруденция (бакалавр).

В процессе обучения студенты осваивают и отрабатывают фонетические, морфологические, грамматические, лексические, стилистические и страноведческие аспекты английского языка, поэтому задачами курса являются:

- усвоение и правильное воспроизведение всех звуков, интонации и акцентуации английского языка;

- умение читать, соблюдая все правила чтения и интонационное оформление текста, а также умение читать транскрипцию; навыки чтения текстов как общего характера, так и по профилю специальности;

- овладение основными грамматическими правилами английского языка;



  • приобретение эффективных навыков устной и письменной речи (аннотация, реферирование, тезисы, частное письмо, деловое письмо, автобиография и т.п.);

  • умение поддержать беседу, знакомство с правилами речевого этикета;

  • развитие монологической речи (рассказ по теме), знакомство с основами публичной речи (устное сообщение, доклад);

  • поиск необходимой информации в тексте или в аудиосообщении;

  • овладение лексикой английского языка в необходимом объеме, а также умение дифференцировать лексику по сферам применения (бытовая, терминологическая, общенаучная, официальная и др.);

  • знакомство со свободными и устойчивыми словосочетаниями, фразеологическими единицами, а также освоение основных способов словообразования.

  • знакомство с основными стилями языка (разговорным, официально-деловым, научным, стилем художественной литературы) и их особенностями.

  • знакомство с культурой и традициями англоговорящих стран.


2. Место дисциплины в структуре ООП бакалавриата

«Иностранный язык в сфере юриспруденции» включен в базовую часть гуманитарного, социального и экономического цикла федерального компонента государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования по специальности 030900 «Юриспруденция» и является обязательной учебной дисциплиной. В системе обучения студентов по направлению подготовки «Юриспруденция» курс иностранного языка строится на междисциплинарной интегративной основе и логически связан с рядом специальных дисциплин из профессионального цикла, что обеспечивает практическую направленность обучения.


3. Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины «Английский язык».

В результате освоения дисциплины «Английский язык» формируются следующие общекультурные компетенции: ОК-1 (владение культурой мышления, способность к обобщению и анализу, восприятию информации, постановке цели и выбору путей ее достижения); ОК-2 (способность логически верно, аргументировано и ясно строить устную и письменную речь); ОК-3 (готовность к кооперации с коллегами, работе в коллективе); ОК-6 (стремление к саморазвитию, повышению своей квалификации и мастерства, способность изменять при необходимости профиль своей профессиональной деятельности, способность к социальной адаптации); ОК-7 (способность критически оценивать свои достоинства и недостатки, намечать пути и выбирать средства развития достоинств и устранения недостатков; ОК-9 (использование основных положений и методов социальных, гуманитарных и экономических наук при решении социальных и профессиональных задач); ОК-11 (готовность уважительно и бережно относиться к историческому наследию и культурным традициям, толерантно воспринимать социальные, этно-национальные, религиозные и культурные различия); ОК-12 (способность использовать навыки работы с информацией из различных источников для решения профессиональных и социальных задач); ОК-14 (осознание сущности и значения информации в развитии современного общества; овладение основными методами, способами и средствами получения, хранения, переработки информации); ОК-16 (способность работать с информацией в глобальных компьютерных сетях); ОК-17 (владение одним из иностранных языков на уровне не ниже разговорного).

В результате освоения дисциплины «Английский язык» формируются следующие профессиональные компетенции: в научно-исследовательской деятельности – способность к работе в архивах и музеях, библиотеках, владение навыками поиска необходимой информации в электронных каталогах и сетевых ресурсах (ПК-9); способность к составлению обзоров, аннотаций, рефератов и библиографии по тематике проводимых исследований (ПК-10).

В результате освоения дисциплины «Английский язык в сфере юриспруденции» обучающийся должен:



  • Знать: социокультурные закономерности и особенности межкультурных взаимодействий; особенности мировоззрения и менталитета в различных культурах и этнических общностях; закономерности поведения и развития личности в поликультурной среде; основные фонетические правила, правила чтения и словообразования английского языка, базовый грамматический минимум, лексику по заданным темам.

  • Уметь: выстраивать социальные взаимодействия с учетом этнокультурных и конфессиональных различий; логично и грамотно формулировать и высказывать свои мысли на английском языке; аргументировать свою точку зрения; оценить особенности социальной и культурной среды в реальной ситуации развития; использовать знание иностранного языка для понимания специальных текстов; фонетически и грамматически верно выстраивать свое высказывание на английском языке; правильно и бегло читать на английском языке; пользоваться словарем и другими источниками информации, понимать и адекватно реагировать на высказывания на иностранном языке.

  • Владеть: различными средствами коммуникации на английском языке; способами организации и оптимизации познавательной и исследовательской деятельности.



4. Структура и содержание дисциплины «Английский язык».

Общая трудоемкость дисциплины составляет 3,4 зачетных единиц или 120 часов.




Вид учебной работы

Всего часов

Общая трудоемкость

120

Аудиторные занятия (всего)

20 (10 ч. – 1 сем.; 10 ч. – 2 сем.)

Лекции

0

Практические занятия

20

Самостоятельная работа

100

в том числе:




Курсовая работа

- семестр

Вид промежуточного контроля

контрольная работа – 1,2 семестры

Вид итогового контроля

зачет – 1 сем.; экзамен – 2 сем.


Содержание учебной дисциплины

Учебно-тематический план

заочная форма обучения




Название темы

Лекции

Практические

занятия

Сам. работа

Всего

1.

Понятие права.





1

6

7

2.

Профессия юриста.





1

6

7

3.

Отрасли права.





2

6

8

4.

Конституционное право.





2

8

10

5.

Семейное право.





2

8

10

6.

Договорное право.





2

8

10

7.

Банковское право.





2

8

10

8.

Право интеллектуальной собственности.





2

8

10

9.

Деликтное право.





2

8

10

10.

Международное право.





2

6

8

11.

Торговое право.





2

7

9




Подготовка к зачету

Подготовка к экзамену












9

36





Всего

-

20

79

144


5. Содержание разделов дисциплины
Тема 1. ПОНЯТИЕ ПРАВА

Введение и закрепление лексики, необходимой для общего представления о «Понятии права». Развитие навыков чтения и перевода профессионально-ориентированных текстов по теме.



Тема 2. ПРОФЕССИЯ ЮРИСТА

Введение и закрепление лексики по теме «Профессия юриста» для обозначения видов юридической специальности. Формирование навыков перевода со словарем (изучающее чтение) и без словаря (ознакомительное чтение) текстов профессиональной направленности. Формирование навыков говорения осуществляется в процессе вопросно-ответной работы, групповых обсуждений и прослушивания аудиозаписей по теме.



Тема 3. ОТРАСЛИ ПРАВА

Умения и навыки чтения со словарем текстов по теме «Отрасли права» формируются на основе текстов, содержащих профессионально-ориентированную лексику, обозначающей систему правовых норм, регулирующих частную, публичную, гражданско-процессуальную и уголовно-процессуальную сферы. Навыки говорения развиваются в вопросно-ответной работе и при пересказе темы.



Тема 4. КОНСТИТУЦИОННОЕ ПРАВО

Формирование умений и навыков вести профессиональную коммуникацию на иностранном языке на основе лексического минимума по теме «Конституционное право». Развитие навыков чтения (изучающего, ознакомительного, просмотрового) и перевода профессионально-ориентированных текстов.



Тема 5. СЕМЕЙНОЕ ПРАВО

Изучение терминологического аппарата по теме «Семейное право». Развитие навыков чтения на базе тематически ориентированных материалов. Формирование коммуникативных компетенций в процессе обсуждения коммуникативно-обусловленных задач.



Тема 6. ДОГОВОРНОЕ ПРАВО

Формирование активного словаря по теме «Договорное право». Развитие навыков чтения. Формирование коммуникативных компетенций в профессионально-ориентированных ситуациях общения в устной и письменной форме.



Тема 7. БАНКОВСКОЕ ПРАВО

Введение и закрепление лексики по теме «Банковское право». Развитие навыков чтения и перевода профессионально-ориентированных текстов. Формирование продуктивных навыков письма в формате составления деловых писем. Формирование навыков говорения по теме в виде вопросно-ответной работы, обсуждений в парах и дискуссий.



Тема 8. ПРАВО ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ СОБСТВЕННОСТИ

Формирование терминологического аппарата, необходимого для развития иноязычной речевой компетенции на материале темы «Право интеллектуальной собственности». Развитие навыков чтения на основе тематически ориентированных материалов.



Тема 9. ДЕЛИКТНОЕ ПРАВО

Изучение активной лексики по теме «Деликтное право». Развитие навыков перевода со словарем (изучающее чтение) и без словаря (ознакомительное чтение) текстов профессиональной направленности. Формирование навыков устной речи.



Тема 10. МЕЖДУНАРОДНОЕ ПРАВО

Введение и закрепление лексики по теме «Международное право». Развитие навыков чтения и перевода профессионально-ориентированных текстов. Формирование продуктивных навыков письма. Формирование навыков говорения по теме в виде вопросно-ответной работы, обсуждений проблемно-ориентированных ситуаций.



Тема 11. ТОРГОВОЕ ПРАВО

Формирование активного словаря по теме «Торговое право». Развитие навыков чтения и устной речи на основе профессионально-ориентированных материалов.


6. Перечень контрольных мероприятий и формы текущего контроля

Текущий контроль усвоения лексико-грамматического материала, а также контроль сформированности навыков чтения, устной речи и письма осуществляется на каждом практическом занятии по усмотрению преподавателя в виде:

- фронтального, группового или индивидуального опроса в устной или письменной форме;

- тестирования;

- проверки выполнения индивидуального домашнего задания;

- проверки выполнения творческого задания.

Для успешной сдачи экзамена слушатели должны усвоить профессионально-ориентированную лексику, грамматический материал, характерный для оригинальных текстов по профилю своей специальности, уметь переводить аутентичные тексты профессиональной направленности.

Экзамен включает в себя:

1) чтение со словарем оригинального текста профессиональной направленности объемом не более 1500 печатных знаков за 30 минут и беседу с преподавателем по прочитанному тексту;

2) чтение текста по специальности без словаря объемом не более 2000 печатных знаков и передачу основной информации на русском языке;



3) беседу на иностранном языке на профессиональные темы.
7.1 Примерная тематика контрольных работ

Контрольные работы помогают в решении проблем систематизации знаний изучаемого лексико-грамматического материала и проверяют сформированность навыков изучающего и ознакомительного чтения аутентичных текстов, посвященных проблемам юридического профиля. В контрольные работы включены лексические задания (перевод слов и словосочетаний, сопоставление термина и его дефиниции, подстановка и др.), грамматические задания (трансформация и составление предложений, выбор правильной формы и т.п.) и тексты для перевода, посвященные различным аспектам юридического профиля.

Номер варианта контрольной работы выбирается по последней цифре зачетной книжки студента.
7.2 Примерный перечень экзаменационных тем

1. Профессия юриста, виды юридической деятельности.

2. Правовая система России, Англии, США.

3. Отрасли права.

4. История юриспруденции.

5. Права человека.

6. Закон.

7. Публичное и частное право.

8. Преступление и наказание.

9. Обвинение и защита.



10. Органы правопорядка в России и странах изучаемого языка.
8. СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

8.1 Основная:

  1. English for Professional Communication in Law. Problem Solving [Электронный ресурс]: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Юриспруденция» / [авт.-сост. Л.С. Артамонова и др.]; под ред. Л.С. Артамоновой. — M.: ЮНИТИ-ДАНА, 2012. - 247 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система :http://www.knigafund.ru/

  2. Английский для юристов [Электронный ресурс]: учебник для студентов юридических вузов, обучающихся по специальности «Юриспруденция» / И.А. Горшенева [и др.] под ред. И.А. Горшеневой. — ; 2-е изд., перераб. и доп. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2010. — 423 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система :http://www.knigafund.ru/

  3. Английский для юристов. Just English: учебное пособие/Гуманова Ю.Л.,-М.: КНОРУС, 2012.-256с.

  4. Английский язык для юристов. Ред. Чироновой И.И.,-М.: Юрайт,2013.-399с.



8.2 Дополнительная:

  1. Английский язык для юристов [Электронный ресурс]: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Юриспруденция» / [авт.-сост. Т.М. Десяткова и др.] ; под ред. Т.М. Десятковой. — 7-е изд., испр. — М. : Издательство «Омега-Л», 2012. — 373 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система :http://www.knigafund.ru/

  2. Колесникова Н.А. Английский язык для юристов : [электронный ресурс] учеб. пособие / Н.А. Колесникова, Л.А. Томашевская. — 2-е изд., стереотип. — М.: Флинта : 2011. — 240 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система :http://www.knigafund.ru/

  3. Лебедева, Анна Александровна. Английский язык для юристов. Предпринимательское право. Перевод контрактов [Электронный ресурс]: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по специальности «Юриспруденция» / А.А. Лебедева. — М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2010. — 231 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система :http://www.knigafund.ru/

  4. Маньковская З. В. Идиомы и фразовые глаголы в деловом общении (английский язык) [Электронный ресурс]: Учебное пособие / З.В. Маньковская. - М.: ИНФРА-М, 2011. - 184 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система http://znanium.com

  1. Поленова АЮ. A Complete Guide to Modern Writing Forms. Современные форматы письма в английском языке [Электронный ресурс]: Учебник / А.Ю. Поленова, А.С. Числова. - М.: ИНФРА-М: Академцентр, 2012. - 160 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система http://znanium.com

  1. Сидоренко Т. В. Essential English for Law(английский язык для юристов [Электронный ресурс]: Учебное пособие / Т.В. Сидоренко, Н.М. Шигаева. - М.: НИЦ ИНФРА-М, 2013. - 282 с.– Режим доступа: электронная библиотечная система http://znanium.com

  2. Сиполс, О. В. Develop Your Reading Skills: Comprehention and Translation Practice. Обучение чтению и переводу (английский язык) [Электронный ресурс] : учеб. пособие / О. В. Сиполс. - 2-е изд., стереотип. - М. : Флинта : Наука, 2011. - 376 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система http://znanium.com

  3. Шевелёва, Светлана Александровна. Английский для юристов [Электронный ресурс]: учеб. пособие для студентов вузов, обучающихся по юридическим специальностям / С.А. Шевелёва. - 2-е изд., стереотип. - M.: ЮНИТИ-ДАНА, 2009. - 367 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система :http://www.knigafund.ru/

  4. Яшина Т. А. English for Business Communication. Английский язык для делового общения [Электронный ресурс]: Учебное пособие / Т.А. Яшина, Д.Н. Жаткин - М.: Флинта: МПСИ, 2009. - 112 с. – Режим доступа: электронная библиотечная система http://znanium.com


8.3 Интернет-ресурсы:

1. The world law guide

Режим доступа: http://www.lexadin.nl/wlg/legis/nofr/legis.php.

2. Crime-magazine. An Encyclopedia of Crime.

Режим доступа: http://www.crimemagazine.com/ю

3. Human Rights Watch

http://www.hrw.org/ю

4. British Council: Legal English

Режим доступа: http://www.britishcouncil.org/professionals-specialisms-legal-6.htm.

5. English law - Wikipedia, the free encyclopedia

Режим доступа: http://en.wikipedia.org/ wiki/ English_law.

6. BBC –Law in action

Режим доступа: http://www.bbc.co.uk/programmes/b006tgy1.

Контрольная работа №1

Вариант №1
1. Перевести текст на русский язык.
UK POLITICAL SYSTEM
The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is a constitutional monarchy. This means that Great Britain is governed by Parliament and the Queen is Head of State.

The legislative power in the country is exercised by the Houses of Parlia­ment. The British Parliament consists of two chambers: the House of Lords and the House of Commons. The House of Lords is composed of hereditary and life peers and peeresses. The members of the House of Commons are elected by the people. They are elected from the constituencies in England, Scotland, Wales and Northern Ireland. The House of Commons is the real governing body of the United Kingdom. The executive power is exercised by the Prime Minister and his Cabinet. The government is usually formed by the political party which is supported by the majority in the House of Commons. The Prime Minister is the majority party leader and is appointed by the Queen. The Prime Minister chooses a team of ministers; twenty of the ministers are in the Cabinet.

The second largest party becomes the official opposition with its own leader and the Shadow Cabinet. The two leading parties in Great Britain are the Conservative Party (the Tories) and the Labour Party.

The judiciary branch of the government determines common law and is independent both of the legislative and the executive branches.



There is no written constitution in Great Britain, only precedents and traditions.
Ответьте на вопросы:

  1. What does the term ''constitutional monarchy" mean?

  2. What body exercises the legislative power in the country?

  3. How are the chambers of Parliament composed?

  4. What body exercises the executive power?

  5. How is the executive branch of the government formed?

  6. What is the official opposition?

  7. What does the judiciary branch of the government do?

  8. Is there a written Constitution in Great Britain?


2. В каком из следующих слов звук, передаваемый буквой "о", отли­чается от остальных?
1) phone, 2) know, 3) sorry, 4) zero, 5) no, 6) bone, 7) role
3. Поставьте следующие существительные во множественном числе:
A student, a picture, a desk, a text, a hero, a man, a phenomenon, a foot, a tooth
4. Поставьте существительные в притяжательный падеж:
Book of child, pen of man, pencils of sisters
5. Переведите на русский язык:


  • The children´s textbooks

  • The women´s magazines

  • The world’s first spaceman


6. Выберите правильную форму глагола "to be":
I... in the 10th grade.

  1. is

  2. are

  3. am

  4. were


7. Укажите предложение, в котором глагол "to be" является вспомо­гательным:


  1. She was sixteen last year.

  2. The delegation is to come on Monday.

  3. Mother is at home.

  4. What are you doing?


8. Поставьте артикли, где необходимо:


  • I live in … Kirov street.

  • Meet … engineers from … Moscow.

  • … Thames is … river.

  • Take ... piece of... chalk and write... following sentence on... blackboard.

  • There is ... garden in front of... Institute. ... garden is very beautiful.

  • I bought... new dress ... last week. ... dress is made of... silk.

  • My favourite subject at... school was ... Mathematics. I was very good at... Mathematics. I always got... excellent marks.


9. Переведи те на русский язык, обращая внимание на употребление глагола to be:


  1. Petrov and Ivanov are not at the conference in Moscow, they are in Kiev.

  2. On Monday our first lesson is English.

  3. Where is the student’s hostel?

  4. Is your friend a student?



10. Переведите предложения, обращая внимание на оборот «there is/are»:


  1. There are many seminars this week.

  2. How many minutes are there in an hour?


11. Переведите предложения. Обратите внимание на употребление “to have; have/has got


  1. He has many books on history in his library.

  2. Where do you have dinner after classes?

  3. Have you got cigarettes?

12. Переведите предложения, обратите внимание на употребление Present Simple Tense.


  • I get excellent marks in English.

  • We have two seminars every week.

  • Does the teacher ask many questions at the lesson?

  • He doesn’t study at the law department.


13. Выберете правильный предлог:

1. I must go (for, to, at) Moscow (at, in) spring.



  1. Look (on, at, to) the blackboard. Do you see any mistakes (in, at, on) it?

  2. Wait (to, by, for) me, please. I'll come (in, through, by) a minute.

  3. We turned (on, in, off) the tape-recorder and listened (on, in, to) music.

  4. My mother is a teacher (of, at, in) English.

  5. I don't know what town he comes (from, out of, of).

  6. If you are interested (at, in, of) literature you may join our literary society.

  7. You must finish this work (on, in, by) the end of the week.


14. Переведите предложения, обращая внимание на употребление Present Continuous tense:


  1. He is not reading, he is listening to the radio now.

  2. Are you listening to the teacher?

  3. She is not translating the text into Russian.


15. Постройте отрицательные предложения:


  1. We are listening to the latest news.

  2. My friend is filling in the form.


16. Выберете правильное местоимение:


  1. Have you got (some, little, any) relatives in Minsk?

  2. She has (not, neither, no) mistakes in (hers, her) test.

  3. Is there (many, much) coffee in the coffee pot?

  4. It's too dark here. I can't see (nothing, anything, something).

  5. Can I do (something, nothing, anything) for you?

  6. Do you learn (some, not, any) foreign languages?

  7. I have (few, a little, little) relatives in Minsk.


17. Поставьте правильную форму глагола

1) Pete (to pack) his suitcase now. He (to leave) for Moscow tonight.

2) He is a night watchman. He (to work) at night and (to sleep) in the daytime. It is now noon and he (to sleep).

3) I (to read) this book several times. I first (to read) it three years ago.

4) I often (to read) detective stories. I (to read) a very interesting one now.

5) I can't go out because I (not to finish) my work. I (to join) you as soon as I (to finish) my work.


18. Напишите по-английски указанное время:
6.00; 8.05; 10.15; 7.25; 11.30; 6.40; 4.15; 12.45; 3.50; 5.55
19. Выберете правильное слово

In some countries there are monuments (to, for) animals. (It is, there is) even (a, the) monument (to, for) a pig. Once the people of a German town saw that a pig often dug in one and the same place. When the people (dig, dug) up the soil (in, on) that place they discovered salt (under, over) it. Salt was very (cheap, dear) at that time. So the people of the town (got, have got) salt and the pig got a statue.


20. Переведите деловое письмо:
Dear Sirs:

This is to inform you that we are completing the fulfillment of contractual obligations under our contract for the construction of the power station in our country.

We intend to sell part of the equipment and materials in your country.

The inspection of the equipment and materials can be made at any time convenient for you.


Yours faithfully.

Контрольная работа №1

Вариант №2
1. Перевести текст на русский язык.
US GOVERNMENT
The USA is a presidential republic. The legislative branch of the US Government, or the Congress, represents all of the American states. It consists of two parts: the House of Representatives and the Senate. Each state has two senators, who are elected every 6 years. A senator must be at least 30 years old, a citizen of the United States for 9 years, and live in the state he or she will represent. A representative must be at least 25 years old, a citizen for 7 years, and live in the state.

The job of the Congress is to make laws. The President can veto a bill. The Congress can pass the law anyway if it gets a two-thirds majority vote. The Congress can also declare war. The House of Representatives can also impeach the President. This means that the House can charge the President with a crime. In this case, the Senate will put the President on trial. The Senate votes to approve the justices that the President appoints to the Supreme Court.

The executive branch of the government puts the country's laws into effect. The President of the United States is a member of the executive branch. The President must be at least 35 years old, be a natural citizen of the USA. In addition, he must have lived in the US for at least 14 years, and be a civilian. The President is elected every four years and can not serve more that two terms. The Vice-President of the USA is president of the Senate. When the President receives a bill from the Congress, he must sign it, and then the bill becomes a law. However, if he disagrees with the law, he can veto it. The President can also ask the Congress to declare war. He also appoints the justices to the Supreme Court. He must do his job according to the Constitution, or he may be impeached.

The judicial branch of the government is the system of courts in the United States. Its job is to enforce laws. The Supreme Court is the highest court in the country. It consists of 9 justices: one Chief Justice and 8 Associate Justices. The President appoints the justices, but the Senate must approve them. The justices are appointed for life. The Supreme Court makes sure that people obey the laws. The Supreme Court can also decide if a law is constitutional, that it is in agreement with the Constitution. The judicial branch works together with the legislative and executive branches to protect the Constitution and the rights of people.


Ответьте на вопросы:
1. What branches does the government of the USA consist of?

  1. Who does the highest executive power belong to?

  2. Who represents the legislative power in the USA?

4. What is the judicial branch of the government? What is its job?

2. В каком из следующих слов звук, передаваемый "а", отличается от остальных?
1) Kate, 2) age, 3) mate, 4) map, 5) tape, 6) make, 7) lake
3. Поставьте следующие существительные во множественном числе:
a pie, a factory, a map, a match, a page, a magazine, а datum


4. Поставьте существительные в притяжательный падеж:
Toys of children, magazine of woman, article of journalist
5. Переведите на русский язык:


  • A day’s work

  • The articles’ copies

  • A week’s rest


6. Укажите предложение, в котором глагол "to have" является мо­дальным:


  1. We shall have a party tomorrow.

  2. We have invited our friends.

  3. We'll have to prepare for the party.

  4. I hope we'll have a good time.


7. Выберите правильную форму глагола "to be":
He... at the theatre yesterday.

  1. is

  2. was

  3. will be

  4. were


8. Поставьте артикли, где необходимо:


  • … text is in … bag

  • My parents are … engineers

  • … Mr. Black will come at five.

4) I bought... bottle of milk and half... loaf of... bread. I put... milk into... fridge and ... bread into ... bread-box.

5) My granny lives in ... village. She's got... cow and 2 pigs.... cow's name is Dasha. I help my granny to look after ... animals.



6) Who's ... boy standing near ... window? - This is Peter, ... friend of mine.
9. Переведи те на русский язык, обращая внимание на употребление глагола to be:


  1. Are Petrov and Ivanov at the conference in Moscow?

  2. The students are in the reading hall.

  3. My friend’s dream is to enter the University.

  4. Is English easy?


10. Переведите предложения, обращая внимание на оборот «there is/are»:


  1. There are no mistakes in your test.

  2. How many students are there in your group?


11. Переведите предложения. Обратите внимание на употребление “have, have got


  1. Have you got any books by foreign writers?

  2. Our students have dinner in the canteen.

  3. Have you got a lighter?


12. Переведите предложения, обратите внимание на употребление Present Simple.


  • My friend does not study at the University.

  • We work at the English lab on Friday.

  • Does he often go to library?

  • He visits us on Sunday.



13. Переведите предложения, обратите внимание на употребление Present Continuous tense:


  1. Is he reading a newspaper or a book now?

  2. Are you discussing this question now?

  3. He is not preparing for his exams.


14. Постройте отрицательные предложения:


  1. She is talking to her old friend.

  2. They are watching TV.


15. Выберете правильный предлог:


  1. Our studies begin (at, on, in) autumn.

  2. My elder brother is a doctor. He often comes home late (in, at) night.

  3. The students are listening (for, at, to) a new text now.

  4. Fetch today's newspaper and read it (for, to) me, please.

  5. Which (from, of) the houses is yours?

  6. Take the book (out of, from) the shelf and show it (for, to) me.

  7. May I come (at, in, to) your lecture?

  8. Where is George? - He is still at work. He will stay there (at, through, till) 5 o'clock.


16. Выберете правильное местоимение:
1) I don't hear (nothing, something, anything).

2) There was very (few, a few, little) snow this winter.



  1. Is (somebody, anybody) absent today?

  2. Bob is one of (our, us, ours) best pupils.

  3. I haven't got (some, any, no) money about me.

  4. In the last twenty-four hours too (little, much, many) things happened.

  5. There is too (much, few, many) sugar in my coffee.


17. Поставьте правильную форму глагола

  • You (to know) English well?

  • Last summer I (to visit) Riga. I (to enjoy) my trip very much.

  • "Mr. Brown (to come) an hour ago. He (to wait) for you in the sitting room", said Tom to his sister.

  1. Where is Nick? - He (to go) to the Institute. His classes usually (to begin at 8).

5) Can I speak to Johny? - No, you can't speak to him now. He (to have) break­fast now.
18. Напишите по-английски указанное время:
2.35; 4.00; 8.45; 2.30; 3.25; 4.55; 11.35; 12.15; 10.30; 5.40
19. Выберете правильное слово

(There, They) are three men (at, on) the railway station. They (speak, are speaking) to the porter. "What time is the next train for London?", asks one of them. "They (go, are going) every hour. The next train is (in, at) ten o'clock", says (a, the) porter. "That's all right", they say, "Let's (go, come) to the refreshment room and wait (for, till) the train there".


20. Переведите деловое письмо:
Dear Sirs:
In your letter of 20th August, this year, you offered us your services in placing our clients advertisements in magazines published in Italy. Our clients welcome the opportunity and should be glad to have full information about the magazines in which you intend to place their advertisements. In particular they want to know the readership, circulation and one time advertising rates.

A prompt reply will be appreciated.

Yours faithfully.
Контрольная работа №2

Вариант 1


  1. Переведите текст письменно.


WHAT IS LAW?
Descriptive and prescriptive

The English word “law” means various forms of behavior. Some laws are descriptive: they simply describe how people, or even natural phenomena, usually behave. An example is the law of gravity; another is laws of economics. Other laws are prescriptive – they prescribe how people ought to behave. For example, the speed limits are laws that prescribe how fast we should drive.

In all societies, relations between people are regulated by prescriptive laws. Some of them are customs – that is informal rules of social and moral behavier. Some are rules we accept if we belong to particular social and cultural groups. And some are laws made by nations and enforced against all citizens.

Customs need not be made by governments, and they need not be written down. We learn how we are to behave in society through the instruction of family and teachers, the advice of friends, etc. Sometimes, we can break these rules without any penalty. But if we continually break the rules, other members of society may criticize us, or refuse to have anything to do with us. The ways in which people talk, eat and drink, work, and relax together are usually guided by many such informal rules.

The rules of social instructions are more formal than customs, carrying penalties for those who break them. Sports clubs, for example, often have detailed rules for their members. But if a member breaks a rule and refuses to accept any punishment, the club may ask him or her to leave the club.

However, when governments make laws for their citizens, they use a system of courts and the police to enforce these laws. Of course, there may be instances where the law is not enforced against someone – such as when young children commit crimes, or when certain people are able to escape justice by using their money or influence.


II. Найдите неправильное утверждение.

1. In all societies relations between people are regulated by customs and traditions.

2. The speed limits imposed on a driver is an example of a prescriptive law.

3. In general it is very easy to escape justice.

4. Both customs and rules are enforced by governments.
III. Ответьте на вопросы.

1. What is a descriptive/prescriptive law?

2. What is the difference between a custom and a law?

3. In what way is the law system described in the text similar to that of your country?


III. Поставьте местоимения в нужную форму.


    1. It is (you) table. 2. Give (we) the directory. 3. I see (he) under the desk.


IV. Переведите с английского языка на русский.


  1. What color is your table?

  2. When does the boss come?

  3. There are no changes in prices for food and drinks.

  4. The figures are on the display.


V. Составьте предложения.


  1. name/ tailor/ a/ me/ the/ tell/ of/ can/ you/ good?

  2. are/ well dressed/ always/ very/ you.


VI. Поставьте специальные вопросы к выделенным словам.


  1. There is a desk in the room.

  2. There is my boss in the office.

  3. I am using your telephone.

  4. Каte is doing my work


VII. Поставьте глагол в нужную форму.


  1. Can I take this magazine? - No, I (to read) it now.

  2. I (not to see) him for three years. I wonder where he is.

  3. If the day (to be) warm next Sunday, we (to go) to the country.

  4. They usually (to play) in the garden in the afternoon, but this afternoon they (to play) in the yard.

  5. Here are your shoes. I just (to clean) them.

  6. When she (to speak) to him? - She (to speak) to him last week.


VIII. Выберете нужный предлог.
1. I think this flat is too small (to, for) our family.

2. My friend is going to take his exam (on, by, in) two days.

3. I think you can get there (on, by, in) bus.

4. What is he afraid (of, by, at)?



  1. This text is too difficult (to, for) me.

  2. You can take any (from, out of, of) these books.


IX. Выберете нужное слово.


  1. We had (anything, nothing) to say to each other.

  2. Martin spent (much, few, many) time in hospital.

  1. Everyone was listening to the teacher. (Nobody, somebody, anybody) said anything.

  2. (Anybody, nobody) likes to stay in town on a hot day.

  3. There's very (few, a little, little) chalk left. Go and fetch (some, any).

  4. There aren't (much, many) pencils in the box, don't take (some, any, few).


X. Переведите с английского языка на русский.


  • What is the exchange rate of an Australian dollar to the Japanese yen?

  • We exchange money on the international market every day.

  • We need Deutchmark in Germany, we need krone in Sweden, we need rouble in Russia, we need dollar in the USA.

  • We seldom purchase dollars.

  • Rouble is the best currency.


XI. Выберете правильный вариант.
1. A: What do you say to a friend on his/her birthday?
B: a) It's a pleasure.

  1. Many happy returns of the day.

  2. The same to you.

2. It's time for dinner, ...

  1. is it?

  2. isn't it?

  3. isn't there?

3. A: Where would you go if you had time?
B: a) I shall go to the park.

  1. I should go to the park.

  2. I must go to the park.

4. She's knitting a sweater

  1. for five days.

  2. now.

  3. since Monday.

5. А: Can you play chess?

В: a) Yes, I can a little.



  1. Yes, I can little.

  2. Yes, I am playing a little.

6. They usually have lunch

а) in half an hour.

б) at 12 o'clock.

c) now.


7. A: How often do you play tennis.

B: a) Last Sunday.



  1. Twice ,a week.

  2. For two days.


XII. Поставьте глагол в скобках в соответствующую форму. Обратите внимание на обстоятельство времени.


  1. Не usually (sign) a contact himself, but now the secretary (sign) the contract.

  2. The bank usually (exchange) dollars to roubles, but now it (not, exchange) them.

  3. Usually I (use) my own telephone, but now I (use) my boss's telephone.


XIII. Поставьте предложения в вопросительную и отрицательную форму (обратите внимание на употребление Present Perfect и Past Simple).


  • He has signed this agreement recently.

  • We have agreed to purchase their machinery,

  • They have already manufactured this equipment.

  • I spoke to New York over the telephone yesterday.

  • He was in the office.


XIV. Выберете подходящую форму.
An old scientist whom everybody in England knows very (well, good) is travelling (on, by) train. The ticket-collector (is making, makes) his round. When he comes to the scientist and asks him for his ticket, (the, an) old man begins to look (at, for) it in his pockets, in his bag and suitcase, but (cannot, may not) find it anywhere.

"(There, it) doesn't matter," says the ticket-collector, who knows the scientist very (well, good). There's no hurry. I (may, can) come again (at, on) the next station". "Oh, but I (can, must) find it", says the old man (helplessly, helpless). "I want to know where I (go, am going)".




Контрольная работа №2
Вариант 2

I. Переведите текст письменно.
TYPES OF LEGAL PROFESSIONS IN RUSSIA
Lawyers in private practice in Russia work mostly within colleges of advocates – self-managed cooperative type organizations. There are about nineteen thousand advocates in more than one hundred colleges. The highest body of advocates’ self-management is the general meeting of a college. The presidium headed by the chairperson is the executive board of each college. The presidium is elected by the general meeting for a term of three years.

Colleges of advocates are formed in accordance with territorial subdivisions – in the cities, regions (oblasts), republics or autonomous entities. In its territory any college is represented by law firms or legal aid offices, which render all regular legal assistance to citizens: advocates counsel people, draft legal documents, represent plaintiffs or defendants in civil litigation, and provide defense in criminal proceedings.

There are now more and more American type law firms in Russia functioning separately from colleges of advocates and especially involved in representing private businesses.

Many lawyers are employed by the law offices of enterprises, ministries and agencies as in house counsel (jurisconsult). These lawyers have all powers of an attorney, but they represent their single and permanent “client” – their respective organization. There are about twenty thousand of them in Russia, and in view of the economic reform this body is growing.

Of course, many in the legal profession teach or do academic research work. In Russia there are forty institutions of higher education in law (either a law school attached to a university or a separate entity called a “juridical institute”). New private law schools are popping up. There are also separate research centers in law, the most prominent of which is the Institute of State and Law under the Academy of Sciences of Russia.
II. Соотнесите словосочетания и их английские эквиваленты.


1. обеспечивать защиту

2. составлять юридические документы

3. предоставлять юридическую помощь

4. представлять истца в суде

5. давать рекомендации


a. to draft legal documents

b. to represent a plaintiff

c. to counsel people

d. to provide defense

e. to render legal assistance



III. Ответьте на вопросы.
1. How is the college of advocates organized?

2. What does the work of advocate involve?

3. Why has the number of in house counsels increased lately?

4. Why is the legal profession gaining popularity in Russia?


IV. Поставьте местоимения в нужную форму.
1. I see (they) on the screen. 2. It is (I) computer. 3. (He) file is blue.
V. Переведите с английского языка на русский.

  1. I have two computers.

  2. I've got fifteen files on the shelves.

  3. The computer's screen is blue.

  4. These are my tables and those are Norman's tables.

  5. The secretary comes at 9 a.m.


VI. Составьте предложения.
1. Brighton/ I / go/ often/ car/ London/ to/ from/ by

2. children/ street/watched/ the/ Peter/ the/ cross.


VII. Поставьте специальные вопросы к выделенным словам.


  1. There is boss's automobile near my house.

  2. There are some files on the shelf.

  3. There is some food on the table.


VШ. Ответьте на вопросы по-английски.
1. It's a lovely day. The sun (to shine) and the birds (to sing).

2. You (to have) breakfast yet? - Yes, we (to have). We (to have) it half an hour ago.

3. What are they talking about? - They (to talk) about literature. They always (to talk) about literature when they see each other.


  1. She is going to have dinner. She just (to wash) her hands.

  2. What your brother (to do)? - He (to read) a magazine. He (to do) it every evening.

  3. If I (to get) a letter from him I (to phone) you.


IХ. Выберете нужный предлог.
1. What time did you arrive (at, to) the station?

2. She intends to return (in, to) Moscow (over, in) three days.

3. I am going to work in the library (at, for, in) three hours tomorrow.

4. Our classes last (at, till) six o'clock.

5. Take the book (from, out of) the table and give it to me.

6. Don't turn (off, on) the radio. Father is working.


Х. Выберете нужное слово;
1. It isn't (my, mine) bag. I've left (my, me, mine) at home.

2. I haven't got (many, not, much) time today.

3. Has (somebody, anybody) seen Paul today?

4. Are there (much, little, many) students among your friends?

5. Speak a bit louder, I don't hear (nothing, something, anything).

6. My hands are warm but (yours, your) are very cold

7. I haven't made (no, any, not) mistakes in (my, me, mine) dictation.
ХI. Переведите с английского языка на русский.


  1. What is the rate of exchange of a Dutch guilder to the Swiss franc?

  2. We always buy US dollars in the bank.

  3. In Italy we need lire. We need guilder in Holland, we need franc in Belgium.

  4. Importers and exporters sometimes use the same currency.

  5. Our company sells goods to various countries.


ХII. Выберете правильный вариант.
1. A: Have you finished your work?
B: a) No, I haven't.

  1. Yes, I haven't.

  2. Already.

2. A: It is time to go home, isn't it?
B: a) Yes, it is time.

  1. Yes, you should.

  2. Yes, it is.

3. It's too late now.

  1. You mustn't go out.

  2. You mustn't to go out.

  3. You haven't to go out.

4. A: How do you do?

B: a) Good, thank you.



  1. I'm a student.

  2. How do you do.

5. A: You haven't forgotten to send a Christmas present,...
B: a. haven't you?

b. have you?

с. isn't it?

6. A: Can you speak English?

B: a) Yes, I can little.


  1. Yes, I can a little.

  2. Yes, I am speaking a little.


ХIII. Поставьте глагол в скобках в соответствующую форму. Обратите внимание на обстоятельство времени.


  1. Usually I (use) my own telephone, but now I (use) my boss's telephone.

  2. He usually (pay) in dollars, but today he (pay) in Deutchmarks.

  3. He always (buy) a lot of meat, but now he (buy) only one kilogram.


XIV. Поставьте данные предложения в вопросительную и отрицательную форму. Обратите внимание на употребление Present Perfect и Past Simple.


  1. G.T.M. has already entered the foreign market.

  2. We have protected our rights.

  3. They have obtained a license from Apple Computer lately.

  4. I changed my money from Deutchmarks to dollars.

  5. The rate of exchange was 0.536 last week.


XV. Выберете подходящую форму.
— Hallo. Mark. You are studying car mechanics, (are you, aren't you, haven't you)?

— Yes, that's right. I want to be (a, the) garage mechanic.

— Have you got (a, the) car?

— No, not (yet, still, else). I (take, am taking, have taken) my driving test (next month, on next month, in next month). If I (shall pass, pass) I'll buy (an, the) old car and 111 repair it. Old cars (runs, run, are running) (well, good) if you (can, may) mend them.