Английский язык - shikardos.ru o_O
Главная
Поиск по ключевым словам:
Похожие работы
Название работы Кол-во страниц Размер
Программа дисциплины «Английский язык» 1 175.36kb.
Конспект урока по предмету «Английский язык» 1 55.94kb.
Программа дисциплины «Иностранный язык (английский)» 3 1560.34kb.
Программа дисциплины «Иностранный язык (английский)» 2 1297.29kb.
На рабочую программу по дисциплине дпп. В. 00 «Фразеология современного... 1 149.26kb.
Книга для учителя к учебнику «Английский с удовольствием»/ «Enjoy... 1 86.46kb.
Проекта: Английский язык в жизни А. С. Пушкина 1 309.74kb.
Музей восковых фигур мадам тюссо 1 157.39kb.
Программа курса английского языка «Английский с удовольствием» ("EnjoyEnglish") 2 774.5kb.
Контрольная работа №1 По курсу «Английский язык» Вариант №2 2012 I 1 55.23kb.
Влияние английского понятийного аппарата на инновации в российском... 1 52.09kb.
Английский язык Разговорный английский (путешествие )(9 часов) 1 16.06kb.
Информация о фильме 1 13.1kb.
- 4 1234.94kb.
Английский язык - страница №1/5

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

2012

http://7

Москва «Интеллект-Центр» 2012

УДК 373.167.1:811.111+811.111 (075.3) ББК81.2 Англ-922 В38

Веселова, Ю.С.

Государственная итоговая аттестация выпускников 9 классов в новой форме. Английский язык. 2012. Учебное пособие. /Ю.С. Веселова. - Москва: Интеллект-Центр, 2012.-96 с.

ISBN 978-5-89790-891-2

В сборнике представлены 5 вариантов КИМ для подготовки учащихся к ГИА в новой форме (2012 год). Все КИМ соответствуют типам заданий ГИА по английскому языку для 9 класса, что поможет подготовиться к успешной сдаче экзамена. Все задания направлены на отработку всех типов заданий, проверяемых на экзамене, - в разделах аудирование, чтение, грамматика, словообразование, письмо и говорение. Также в сборник «Государственная итоговая аттестация выпускников 9 классов в новой форме. Английский язык. 2012» включены критерии оценивания заданий с развернутым ответом, спецификация для КИМ, рекомендации по проведению экзамена и кодификатор 2012 года.

Сборник предназначен для учащихся 9 классов школ разного типа, а также может быть использован для самостоятельной подготовки к ГИА по английскому языку.

УДК 373.167.1:811.111+811.111 (075.3) ББК81.2 Англ-922

Генеральный директор издательства «Интеллект-Центр»

М.Б. Миндюк

Редактор Д.П. Локтионов Художественный редактор Е.Ю. Воробьева

Подписано в печать 16.09.2011 г. Формат 60x84/8. Печать офсетная. Усл. печ. л. 12,0. Тираж 5000 экз. Заказ № 1114570.

Издательство «Интеллект-Центр» 117342, Москва, ул. Бутлерова, д. 17Б

Отпечатано в полном соответствии с качеством arvatO предоставленного электронного оригинал-макет в ОАО «Ярославский полиграфкомбинат» 150049, Ярославль, ул.Свободы, 97

ISBN 978-5-89790-891-2

© «Интеллект-Центр», 2012 ©Ю.С. Веселова, 2012



ВВЕДЕНИЕ

Сборник «ГИА. Английский язык» предназначен для подготовки учащихся 9 класса общеобразовательных школ разного типа к Государственной Итоговой Аттестации 2012 года по английскому языку, а также для самостоятельной подготовки к экзамену.

Все задания соответствуют формату и требованиям Государственной Итоговой Аттестации 2012 года.

В сборник включены 5 вариантов экзаменационной работы ГИА, в каждую из которых входят все задания ГИА по разделам «Аудирование», «Чтение», «Лексика и грамматика», «Письмо» и «Говорение». Все задания соответствуют типам заданий ГИА 2012 года.

В приложении содержатся дополнительные материалы для учителя с текстами для аудирования, карточками экзаменатора-собеседника и ответами к каждому варианту, а также критерии оценивания заданий CI, С2 и СЗ, инструкции для участников ГИА, спецификация для КИМ ГИА 2012 в новой форме, кодификатор элементов содержания и требований к уровню подготовки учащихся.

Раздел «Аудирование» представляет собой 5 вариантов экзаменационных заданий, каждый из вариантов включает в себя 15 заданий: 9 заданий на понимание основного содержания прослушанного текста (В1 и В2) и 6 заданий на понимание в прослушанном тексте запрашиваемой информации (А1-А4).

В разделе «Чтение» представлено 5 вариантов экзаменационных заданий, каждый из вариантов включает в себя 15 заданий: 7 из которых (задание В2) направлены на понимание основного содержания прочитанного текста и соответствует заданиям на установление соответствия, и 8 заданий на понимание в прочитанном тексте запрашиваемой информации (А7-А14).

Раздел «Грамматика и лексика» полностью отображает типовые задания ГИА по английскому языку. В раздел включены 5 вариантов экзаменационных заданий, каждый из вариантов включает в себя 15 заданий: 9 заданий, направленных на проверку грамматических навыков, в которых проверяется владение видовременными формами глаголов, личными и неличными формами глаголов, формами числительных, формами прилагательных, местоимений и т.д. (В4-В12) и 6 заданий, направленных на проверку лексико-грамматических навыков и на владение способами словообразования (В13-В16).

В разделе «Письмо» представлены 5 заданий С1 на написание письма личного характера.

В раздел «Говорение» включены по 5 заданий С2 - тематическое монологическое высказывание и СЗ - диалог-расспрос в предлагаемой ситуации общения, а также карточки для экзаменатора-собеседника для каждого задания этого раздела.

При оценивании заданий типа CI, С2 и СЗ автор рекомендует использовать критерии, разработанные для ГИА. Критерии оценивания заданий с развернутым ответом CI, С2 и СЗ и пояснения к ним, а также спецификация для КИМ, кодификатор 2012 года содержатся в конце Сборника.

Более подробную информацию о ГИА и ЕГЭ по английскому языку можно посмотреть на сайтах www.help-ege.ru.

Автор и составитель Ю.С. Веселова

ПЛАН ЭКЗАМЕНАЦИОННОЙ РАБОТЫ

Варианты экзаменационной работы равноценные по трудности, одинаковы по структуре, параллельны по расположению заданий: под одним и тем же номером во всех вариантах работы по данному языку находится задание, проверяющее одно и то же умение (навык) или один и тот же элемент содержания. Однако, в заданиях А1-А6, А7-А14, нацеленных на проверку умений понять на слух и в прочитанном тексте эксплицитно и имплицитно представленную информацию, возможна произвольная расстановка заданий, обусловленная спецификой текстов.

В разделе 3 (задания по грамматике и лексике) в каждой группе заданий, которые основаны на одном тексте (В4-В12; В13-В18) также возможна произвольная расстановка тестовых заданий. Но каждый вариант экзаменационной работы включает все указанные в спецификации проверяемые элементы.

ИЗМЕНЕНИЯ В ЭКЗАМЕНАЦИОННОЙ РАБОТЕ 2012 г. ПО СРАВНЕНИЮ С 2011 г.

В экзаменационную работу для проведения государственной итоговой аттестации выпускников IX классов общеобразовательных учреждений 2012 года (в новой форме) по иностранному языку были внесены следующие изменения:



1) в раздел 1 (задания по аудированию)

• добавлено одно задание с кратким ответом (на установление соответствий) на проверку понимать общее содержание прослушанного текста (уровень 1);

• увеличено до 6 количество заданий на понимание запрашиваемой информации: пять заданий на понимание информации, которая представлена имплицитно (уровень 1), и два задания на понимание информации, которая представлена имплицитно (уровень 2).

В экзаменационной работе 2012 г. в разделе 1 (задания по аудированию) количество заданий увеличено до 8;



2) в раздел 2 (задания по чтению)

• увеличено до 7 количество текстов в задании ВЗ (на проверку умения понимать общее содержание прочитанного текста);

• увеличено до 7 количество заданий на понимание запрашиваемой информации: пять заданий на понимание информации, которая представлена имплицитно (уровень 1), и два задания на понимание информации, которая представлена имплицитно (уровень 2).

В экзаменационной работе 2012 г. в разделе 2 (задания по чтению) общее количество заданий по чтению увеличено до 9;



3) в раздел 3 (задания по грамматике и лексике)

• увеличено количество заданий с кратким ответом до 15;

• предусмотрены задания различного уровня сложности на проверку грамматических и лексико-грамматических навыков: 9 заданий уровня 1 и 6 заданий уровня 2.

4) в раздел 4 (задание по письменной речи)

• увеличен объем личного письма до 100-120 слов;

• предусмотрены иные критерии оценивания устной речи: максимальное количество баллов за личное письмо - 10.

5) в раздел 5 (задания по говорению)

• увеличено количество дополнительных вопросов, предлагаемых экзаменуемому после монологического высказывания. В экзаменационной работе 2012 года экзаменуемый должен ответить на два вопроса без предварительной подготовки;

• предложен иной вид диалога - комбинированный диалог, умение вести который должен продемонстрировать экзаменуемый;

• предусмотрены иные критерии оценивания устной речи: максимальное количество баллов за монологическое высказывание - 6, за диалог - 9.



Государственная (итоговая) аттестация 2012 года (в новой форме) по АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ обучающихся, освоивших основные общеобразовательные программы

ИНСТРУКЦИЯ ПО ВЫПОЛНЕНИЮ РАБОТЫ

Экзаменационная работа для проведения государственной итоговой аттестации выпускников IX классов общеобразовательных учреждений состоит из двух частей: письменной и устной.

Письменная часть экзаменационной работы по английскому языку состоит из четырех разделов, включающих 33 задания.

В разделе 1 (задания по аудированию) предлагается прослушать несколько текстов и выполнить 8 заданий на понимание прослушанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение данного раздела-30 минут.

Раздел 2 (задания по чтению) включает 9 заданий на понимание прочитанных текстов. Рекомендуемое время на выполнение заданий-30 минут.

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике) состоит из 15 заданий. Рекомендуемое время на выполнение раздела-30 минут.

В разделе 4 (задание по письму) дано 1 задание, предлагающее написать личное письмо. Рекомендуемое время на выполнение-30 минут.

Рекомендуется выполнять задания в том порядке, в котором они даны.

На выполнение письменной части отводится 120 мин.

Устная часть экзаменационной работы по английскому языку (раздел 5) состоит из двух заданий по говорению: тематическое монологическое высказывание и комбинированный диалог. Время устного ответа-6 минут на одного учащегося.



Желаем успеха!

ВАРИАНТ № 1 Раздел 1 (задания по аудированию)
В1

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, Си D. В задании В1 определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.

1. In a library.

2. In a bookshop.

3. In a street.

4. In a clothes shop.

5. At a lecture.



Диалог

A

В

С

D

Ответ















B2

Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А-Е и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В списке 1-6 есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.
1. The speaker prefers to wear only designer clothes.

2. The speaker has her/his own philosophy of dressing up.

3. The speaker is very practical about her/his clothes.

4. The speaker is a partygoer who likes to dress smartly.

5. The speaker prefers to wear the same kind of clothes for different events.

6. The speaker likes to be the centre of attention.




Говорящий

A

В

С

D

E

Утверждение


















Вы услышите разговор двух друзей. В заданиях А1-А6 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
Al 1 The students are going on a

1) geography picnic.

2) sports club trip.

3) university outgoing.


A2 Maria doesn't have the information because she has

1) recently joined the university.

2) been away on holiday.

3) changed her course.


A3 The first activity will be to

1) walk across the top of the dam.

2) view the dam from downstream.

3) see the dam in operation.




A4 The students will sleep in

1) cheap accommodation.

2) overnight cabins.

3) tents.


A5 I Meals will be provided in the form of

1) breakfast only.

2) breakfast and lunch.

3) breakfast and dinner.


A6 Sydney's daily water consumption is equal to the contents of

1) 20,000 kms of pipes.

2) 600 full-size swimming pools.

3) 262 service reservoirs.



Раздел 2 (задания по чтению)
ВЗ

Прочитайте тексты и установите соответствие между заголовками 1-8 и текстами A-G. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
1. Power of music

2. Popular film

3. Musical

4. Advice on a career in pop music

5. Brief moment of fame

6. Child star

7. Pop concert

8. Popular album
A. After more than twenty years, there's no sign of failure in this all-singing, all-dancing show which still regularly brings breathless audiences to their feet at the end. There is a mystical sentimentality in the show's storyline. The singing and choreography are excellent. It is almost impossible to resist a feeling of excitement. The show is also known for one of Lloyd Webber's most famous tunes.

B. Born in Dublin Freddie Bartholomew was left by his parents at an early age and was brought up by his aunt. He acted in a few small parts in films but his career really took off when he was ten. He was spotted by David О Selznick who cast him for the lead role in Charles Dickens' David Copperfield which was a huge success. A series of successful films followed. Freddie was not spoilt by his success and when his voice broke he returned to normal life.

C. Recent research has shown that appreciation of music is not a matter of individual taste. Certain types of music have a particular effect on us and it does not matter whether we like them or not. Some music helps us feel relaxed and peaceful, whereas other types may be stimulating to the brain, encouraging curiosity. Some music promotes loving feelings; other sounds evoke hate, jealousy and violence.

D. The new CD Stop the world I want to get off from the "whiter than white" group Essex Wenches is already in the top ten after only one week of sales. It contains a lot of new and exciting songs dealing with more adventurous and sometimes controversial topics, such as their opposition to fast food, real fur coats, eating meat and driving cars at more than twenty miles an hour in city centres. Good luck to them!
E. The stage filled with loud music and light. Robbie came on in a black, shiny T-shirt, a black leather jacket and leather trousers. When a new version of Back for Good was sung, his fans became more and more excited. Robbie took off his jacket and the fans went mad. More and more girls left their seats trying to get closer to Robbie. The screaming got louder and louder and it was difficult to hear the words of the songs.

F. Like any other skill or art it takes time to develop your talent, so start by studying music at school and also at home. Learn to play a musical instrument. The next stage is to join a band or form a group. Once you've got a band going, you should start trying to write your own music. Your next step is to play for the public. Spend a few hours thinking about the band's image. You need a fresh image, so that you appear different from other bands.

G. For a few months in 1986, Dolly Cage was the biggest thing in pop music. Her first record, Dancing Rainbow, was a huge success. It reached number three in the charts. She appeared on TV and every magazine wanted to interview her. However, her second record wasn't successful. Then her manager lost most of her money in a casino. After that everything changed, she was forgotten even by her fans and now nobody remembers her name.


Тексты

A

В

С

D

E

F

G

Заголовки
























Прочитайте текст. Определите, какие из приведенных утверждений А7-А14 соответствуют содержанию текста (1 - TRUE), какие не соответствуют (2 - FALSE) и о чем в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - NOT STATED).
More people than ever are leaving the UK in search of a better life abroad. Experts say the lure of a sunnier climate, combined with a discontent with home life and the high cost of owning a property in Britain, is causing people to live in their thousands.

Many of these 'expatriates' head for countries such as France or Spain, where the laid-back Mediterranean lifestyle is a sharp contrast to the hectic pace of life in crowded Britain. But some are choosing far-flung destinations such as America, Australia, and New Zealand.

Traditionally, the majority of those who have chosen to live abroad have been people of retirement age. These people are often more able to afford a foreign home and are likely to have become fed up with life in Britain, so look to find a place in the sun where they can spend their golden years. But some of the new generation of expatriates are young people, or families, in search of a better quality of life.

However, recent research has found that around 41% of Britons who moved abroad to start a new life were back in the United Kingdom within 12 months. Just under a third of people who relocated said they were happy and planned to stay where they were for the foreseeable future, while the rest said they were either still trying to settle in or that they divided their time between the UK and their new home.

The research found that many people who move abroad looking for a better quality of life often find their new situation more difficult than life at home. The main reason people gave for returning was that they missed family and friends. For some it was financial worries or problems getting a job that drove them home. Others came back to Britain after being unable to overcome language and cultural difficulties.
A7 One of the reasons why many people leave Britain is that the houses are very expensive. 1) True 2) False 3) Not stated

A8 Life in Britain is slower than life in New Zealand.

1) True 2) False 3) Not stated



A9 The most popular destinations are America, Australia and New Zealand.

1) True 2) False 3) Not stated



A10 Most British people who choose to live abroad are young people with families.

1) True 2) False 3) Not stated



A11 Older people have more money to spend on a foreign home.

1) True 2) False 3) Not stated



А12 Most British people who choose to live abroad are young people with families.

1) True 2) False 3) Not stated



A13 Many people find their new life abroad causes more stress than their life in Britain.

1) True 2) False 3) Not stated



A14 Most people came back because they couldn't find a job.

1) True 2) False 3) Not stated



Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В4-В12 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В4-В12

At the end of the week Father usually gets good ideas.

Last Saturday when B4 _____ LOOK through the Newspaper he found an article about skiing. He read it and said B5” I ________NOT REMEMBER when we last went skiing.

What about trying it tomorrow?" Everybody liked the idea so we started our preparations.

All of B6__________ WE wanted to look smart. Jane took out her sports clothes. Mother sent me out to buy skiing caps.

Late at night our clothes were ready and weB7______ CAN go to bed.

At 10 o'clock in the morning I suddenlyB8_______ WAKE up.

The B9______ WOMAN were still sleeping.

"Wake up everybody", I shouted. 'Stop joking in a silly way," Mother said from her bedroom.

'What about skiing?" I asked Father who B10_____ COME out of the bathroom.

He B11______ PAY no attention to my words.

At breakfast he was reading his morning newspaper as usual and suddenly exclaimed:

"Look, they say, swimming is theB12______ GOOD way of losing weight. What about trying it?"

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В13-В18 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В13-18.
Romania's name itself suggests what makes it В13 ______ DIFFER from its neighbours. The connection with the Imperial Rome comes from the language which sounds like Italian. The country is about the size of Great Britain and has a B14 ______ POPULATE of 23 million, of whom ninety percent are Romanians.

The scenery is varied: B15 ______ MOUNTAIN areas with summer and winter resorts, a very marvellous stretch of the Danube descends towards the Iron Gates, not to mention castles, palaces and monasteries with B16______ IMPRESS frescoes.

There are also B17____ HISTORY towns from the 13th century, Black Sea beach resorts. And if this is not enough, there are more than 160 spas offering cures for B18 ______NEAR every illness known to man.


Раздел 4 (задания по письму)
Для ответа на задание С1 используйте бланк cо штампом школы. При выполнении задания С1 особое внимание обратите на то, что ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на этом бланке. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объема письма. Письма недостаточного объема, а также часть текста письма, превышающая требуемый объем -не оцениваются.
С1

You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking friend Ron.
...I love reading very much. Now I am reading a book called "Vanity Fair" and I rather like it, though I was told to read it at school.

Do you like reading? What kind of books do you prefer and why? Which book are you reading now?
Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.



Раздел 5 (задания по говорению)
С2

Student Card Task1

Give a talk about healthy way of life and sports.



Remember to say:

• what kind of sports you like/dislike, why;

• why you like/dislike it/them, what kind of sport it is: team or individual kind of sport;

• what you prefer: participating in sports activities or watching sports on TV.

You have to talk for 1,5-2 minutes. The examiner will listen until you have finished. Then he/she will ask you some questions.
C3

Student Card

Task 2 (2-3 minutes)

You play the part of an exchange student in an international school of English. You are going to organize a visit to the theatre for your English group. You would like to get some information what performances are available. Each of you can spend £15 and go on Saturday. You should book a performance.

• Greet the administrator in the ticket office about what performances are available.

• Ask questions and find out all the information you need: the price, when the performances are held, etc.

• Decide on the performance you will go and book it for your group.

You begin the conversation. The examiner will play the part of the administrator in the ticket office.

Remember to:

find out the needed factual information asking questions;

- make suggestions;

- be polite.



ВАРИАНТ № 2 Раздел 1 (задания по аудированию)
В1

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D. В задании В1 определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.
1. In a shop.

2. At a friend's house.

3. In a computer center.

4. At university sport club.

5. At school.


Диалог

A

В

С

D

Ответ














B2

Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А-Е и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В списке 1-6 есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.
1. The speaker thinks that fashion magazines misinform their readers.

2. Fashion is not important for the speaker.

3. The speaker thinks fashion magazines are best reading on journeys.

4. The speaker thinks designer clothes are not suitable for wearing every day.

5. The speaker thinks that reading fashion magazines is the silliest thing one can do.

6. The speaker likes seeing photos of beautiful women in fashion magazines.




Говорящий

A

В

С

D

E

Утверждение

















Вы услышите разговор между друзьями. В заданиях А1-А4 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды. У вас есть 30 секунд, чтобы ознакомиться с заданиями.
Al What is the disadvantage of small towns?

1) The lifestyle is very relaxed.

2) People don't have enough opportunities to be entertained.

3) People know everything about each other.


A2 I Molly says that to find a job in her hometown is

1) difficult.

2) rather boring.

3) quite easy.


A3 What is the main industry in Molly's town?

1) The main industry is cattle farming.

2) The main industry is growing potatoes.

3) The main industry is fishing.


A4 1 What is the best thing about the area where Molly lives?

1) The coast is very beautiful.

2) One can swim alone everywhere.

3) There are many places for windsurfing.


A5 What is the best thing of living close to London?

1) There are lots of different people everywhere.

2) It takes little time to get to the city.

3) There are lots of entertainments.



A6 What is the disadvantage of Gregory's town?

1) There are too many people everywhere.

2) Living there is not cheap.

3) Too many entertainments are available.


Раздел 2 (задания по чтению)
ВЗ

Прочитайте тексты и установите соответствие между заголовками 1-8 и текстами A-G. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.




1. Vandalism 5. Teenage addict

2. Comfortable furniture 6. Graffiti artist

7. Judging by appearances

8. Teenager's room


3. Expression of feelings

4. Missing teenager

A. For many young people aerosol art is just as serious as wall painting was for their prehistoric ancestors. Graffiti is very personal to the teenager who produces it. The motivation behind a piece of graffiti can be happiness or sadness, frustration or relief. For some artists graffiti is a reaction to what happens in their lives. For this reason it is an art form that is very close to the hearts of the young.

B. I am allowed to do what I like with it. I don't have a lot of space, but it is my favourite place, so I spend a lot of time there. I am the youngest in the family so I also have a lot of old toys on the shelves. I sometimes get bored with the way it is and then I do I change it round. I often move the bed and change the posters on the walls. I've asked my parents for a television but I don't think I'd get one.

C. I have been playing video games since I was ten. I am now fifteen and I can't get rid of my habit. These days I play for about twenty-five hours a week. Playing video games stops me from exercising and playing basketball and I have no time for friends. Many of the games are very violent but I don't take them seriously. They are just fun. I think the main problem with games is that they are too much fun.

D. First impressions are vital. For many employers, neat and tidy hair and smart clothes are as important as qualifications. What factors contribute to that vital first impression? It varies a lot according to our culture. For example, in the United States tall people are considered more reliable and serious in business. In many cultures physically attractive people are thought of as warmer, kinder, more sociable and even more intelligent.

E. Dean Palmer is fourteen years old. He may also use the names Dick Page or Daryl Preston. He has short fair hair and is of medium height and slim build. He wears glasses. He was last seen wearing jeans, a brown leather jacket and black trainers. If he is at your school, or has ever been admitted into the school, please telephone the police immediately.

F. I'm known as Chase. That's my tag. When I started I would go out at night with a few friends and just painted football slogans and things like that on any wall I could find. I suppose it was a way of making a statement. Eventually I got caught. I still continue to express my feeling with the help of aerosol painting, but these days I get permission first.

G. These people just want to get attention. Some people call them artists but many citizens really don't think that a scribble on the wall is art. In fact, graffiti is a serious social problem as it causes great damage. It ruins the appearance of towns and cities and cleaning it up costs a lot of money.



Тексты

A

В

С

D

E

F

G

Заголовки























Прочитайте текст. Определите, какие из приведенных утверждений А7-А14 соответствуют содержанию текста (1 - TRUE), какие не соответствуют (2 - FALSE) и о чем в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - NOT STATED).

According to psychologists, the average human being lies to others once or twice a day. This is because deception - or 'untruthfulness' - is a natural tendency amongst all living things. Many animals deceive others around them in order to get ahead in life. Birds, for example, pretend to be injured in order to distract predators from baby birds in their nest. Chimpanzees, when they are foraging for food and come across something tasty, will occasionally pretend not to have noticed the food so as not to alert the chimps nearby and lose their prize. So it is no surprise that human beings often deceive for exactly the same reasons: to save their own skins or to get something they can't get by other methods.

Despite how often they engage in it, most people aren't experts at lying. People often make inconsistent facial expressions and body movements in a desperate attempt to seem believable and to suppress what they are really thinking. Because the muscle structure of the face is directly connected to the areas of the brain that process emotion, very few people - most notably, actors and politicians - are able to consciously control all of their facial expressions. Other signs of lying are an increased heartbeat, a faster rate of breathing, and a higher voice pitch.

It would be logical to think that with these sorts of symptoms, we would be able to spot a liar easily. However, just as we are poor liars, it seems that we are equally hopeless at detecting lies. In a survey carried out at the University of Portsmouth in the UK, participants were able to detect a lie 44 percent of the time, and able to detect the truth 67 percent of the time.

So are we better at detecting the truth than detecting lies? High-tech lie detectors or 'polygraphs' are not much more accurate. They cannot detect lies as such; they merely detect the physical effects of emotions. These machines measure breathing, heart rate, and skin conductivity, which tend to increase when people are nervous, as they usually are when lying. On the other hand, the idea of being hooked up to a machine like this could easily produces symptoms of fear, anxiety and anger which are very similar to those responses used to detect a lie, which is one reason lie detector tests are inadmissible in court.
A7 Animals deceive others in order to survive.

1) True 2) False 3) Not stated


A8 Birds protect their young by behaving as if they are injured.

1) True 2) False 3) Not stated


A9 Human beings often tell lies to protect their skin.

1) True 2) False 3) Not stated


A10 The author says that actors are good at recognizing liars.

1) True 2) False 3) Not stated


A11I People are bad at telling and detecting lies.
1) True 2) False 3) Not stated
A12 People can always recognize when others tell the truth.

1) True 2) False 3) Not stated


A13 Lie detectors are able to recognize when a person is nervous.

1) True 2) False 3) Not stated


A14 Lie detectors cannot be used in court because they can be bad for the health. 1) True 2) False 3) Not stated

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В4-В12 так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В4-В12.

One fine winter day Mr. Wardle said, "What so you say to an hour on the ice?"

Everybody В4 ____ LIKE the idea.

"Can you skate, Winkle?" asked Mr. Wardle.

(Mr. Winkle was fond of saying that he went in for many kinds of sport.)

"Yes," answered Mr. Winkle. "But I have no skates."

"You can take B5 _____MY," offered one of Mr. Winkle's friends.

Mr. Winkle B6 ______ CAN do nothing but say that he was very glad, though he looked most uncomfortable. In a few minutes they all started walking towards the ice.

The guests immediatelyB7_____ PUT on their skates and began making circles on the surface of the ice.

All this time Mr. Winkle with his face and hands blue with cold B8____ TRY to put on his skates.

At last he was able to do so.

Then with a great effort Mr. Winkle B9 ____ MAKE a few movements-but almost immediately ran against another member of the company-Mr. Sawyer who was making beautiful figures on the ice. Both B10_____ FALL down heavily. But in a moment Bob Sawyer could rise to his B11____ FOOT himself. Mr. Winkle still sat on ice, trying to smile.

"I could help B12_____ HE to rise," said Sam, the servant. "And take his skates off," added Mr. Wardle.
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами В13-В18 так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию В13-18.

Have you heard that fashion hurts?

WearingB13____ FASHION clothes can be bad for you!

This may surprise you, but it is said that some clothes can cause B14 _____VARY problems.

Do you find this difficult to believe?

Well, B15 ___ SCIENCE have discovered that following the latest fashion trends can be B16____ HEALTHY. For example, if you tie a scarf or tie too B17___ TIGHT it increases your blood pressure. Tight jeans and trousers, short skirts and even B18_____ SENSE flat shoes may all cause illnesses.


Раздел 4 (задания по письму)
Для ответа на задание С1 используйте бланк со школьным штампом.

При выполнении задания С1 особое внимание обратите на то, что ваши ответы будут оцениваться только по записям, сделанным на бланке со школьным штампом. Никакие записи черновика не будут учитываться экспертом. Обратите внимание также на необходимость соблюдения указанного объема письма. Письма недостаточного объема, а также часть текста письма, превышающая требуемый объем- не оцениваются.

CI You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking friend Denis.


I have been to many different countries. Now I've just returned from Italy. It is a wonderful country! I liked everything there. I'm thinking of travelling to Russia next summer.

What is the weather like in summer? Should I bring some warm clothes? What do you recommend to take there anyway?
Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100-120 words. Remember the rules of letter writing.



Раздел 5 (задания по говорению)
Student Card Task1

Give a talk about your relations in the family and at school


Remember to say:

• what family relations can be between the members of the family, why?

• whether it is good or bad to an only child ,why;

•a generation gap problem;

You have to talk for 1,5-2 minutes. The examiner will listen until you have finished. Then he/she will ask you some questions.
C3

Student Card

Task 2 (2-3 minutes)

You are on holidays in London. You would like to go to some excursions. Find out some information what excursions are available. You can spend £25 and go on weekends.

• Greet the school administrator and ask about what excursions are available;

• Ask questions and find out all the information you need: the price, when the excursions are held, etc.

• Decide on what excursion you will go.
You begin the conversation. The examiner will play the part of the school administrator. Remember to:

-find out the needed factual information asking questions;

-make suggestions;

- be polite.



ВАРИАНТ № 3 Раздел 1 (задания по аудированию)
В1

Вы услышите четыре коротких диалога, обозначенных А, В, С и D. В задании В1 определите, где происходит каждый из этих диалогов. Используйте каждое место действия из списка 1-5 только один раз. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.
1. In a library.

2. In a bookshop.

3. In a clothes shop.

4. Pone to a friend's house.

5. At university.


Диалог

A

В

С

D

Ответ














B2

Вы услышите 5 высказываний. Установите соответствие между высказываниями каждого говорящего А-Б и утверждениями, данными в списке 1-6. Используйте каждое утверждение из списка 1-6 только один раз. В списке 1-6 есть одно лишнее утверждение. Вы услышите запись дважды. Занесите свои ответы в таблицу.
1. The speaker explains how to protect oneself against harmful insects.

2. The speaker thinks that you need to be well prepared for going on holiday.

3. The speaker says that the right seat makes any journey more comfortable.

4. The speaker advises how to dress adequately in hot weather.

5. The speaker thinks that it is necessary to choose the safest means of transport.

6. The speaker warns about trying new foods.




Говорящий

A

В

С

D

E

Утверждение


















Вы услышите разговор студента с преподавателем. В заданиях А1-А6 обведите цифру 1, 2 или 3, соответствующую выбранному вами варианту ответа. Вы услышите запись дважды.
A1 What is the student looking for?

1) The School of Fine Arts.

2) The School of Economic History.

3) The School of Economics.


A2 The student has to attend

1) three lectures a week.

2) two lectures a week.

3) one lecture a week.


A3 What does the lecturer say about the orientation meeting?

1) It took place recently.

2) It will take place tomorrow.

3) It will take place next week.


A4 What does the lecturer say about the attendance?

1) The lectures are optional after 4 pm.

2) The lectures are closely monitored.

3) The lectures are sometimes unnecessary.


A5 How many times a week are the tutorials?

1) They are every morning.

2) They are three mornings a week.

3) They are twice a week.


A6 Will the student be able to choose the time of tutorials?

1) Yes, he will be able to do it.

2) No, he won't be able to do it.

3) It depends on Dr Roberts.




Раздел 2 (задания по чтению)

вз

Прочитайте тексты и установите соответствие между заголовками 1-8 и текстами A-G. Запишите свои ответы в таблицу. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.
1. Skeptical attitude 5. Astronomical interpretation

2. The most common idea 6. The modern use

3. The location of the monument 7. The size and form of the monument

4. Probable creators 8. A mysterious construction

A. Stonehenge, a prehistoric monument near Salisbury in southwestern England, dates from the late Stone and early Bronze ages. Stonehenge was a ritual monument for prehistoric people.
B. The monument, now in ruins, consists of a circular group of large upright stones surrounded by a circular earthwork. Stonehenge is the best preserved and most celebrated of the megalithic monuments of Europe. It is not a single structure, but a series of structures that were rebuilt, revised, and remodeled over a period of approximately 1,500 years.
C. Little is known of Stonehenge's architects. In the 17th century, English antiquary John Aubrey proposed that Stonehenge was a temple built by Druids, a caste of Celtic priests encountered by the Romans as they conquered ancient Britain in the 1st century AD. Another early notion was that the Romans themselves constructed the monument. These theories were disproved in the 20th century, when astrologists showed that work on Stonehenge began some 2,000 years before Celts, and later Romans, had arrived in the area. Today it is widely believed that Neolithic peoples of the British Isles began constructing the monument about 5,000 years ago.
D. Why Stonehenge was created remains unknown. Most scholars agree that it must have been a sacred and special place of religious rituals and ceremonies. Many have speculated that Stonehenge was built by Sun worshipers. The axis of Stonehenge is orientated broadly toward the direction of the midsummer sunrise.

E. In the early 1960s, American astronomer G. Hawkins theorized that Stonehenge was an astronomical observatory and calendar of surprising complexity. Hawkins suggested that ancient peoples used the monument to anticipate a wide range of astronomical phenomena, including the summer and winter solstices and eclipses of both the Sun and the Moon.
F. The astronomical interpretation of Stonehenge remains popular today, despite many uncertainties. Some scientists are doubtful that the people who constructed Stonehenge and mathematical knowledge necessary to predict many of the events that Hawkins theorized. They note that Stonehenge's architects may have been aware of the movements of the Sun, Moon, and other heavenly bodies without having an advanced understanding of astronomy.
G. The true purpose of Stonehenge is an enduring mystery. Modern observers can only speculate about what it meant to its builders and what compelling impulse drove them to invest so much labour and care in it and create such a huge and magnificent monument near Salisbury in southwestern England.


Тексты

A

В

С

D

E

F

G

Заголовки
























Прочитайте текст. Определите, какие из приведенных утверждений А7-А14 соответствуют содержанию текста (1 - TRUE), какие не соответствуют (2 - FALSE) и о чем в тексте не сказано, то есть на основании текста нельзя дать ни положительного, ни отрицательного ответа (3 - NOT STATED).
Every day Peru's Machu Picchu, the Lost City of the Incas, is rediscovered by at least 1,000 tourists who are slowly destroying one of the wonders of the world. More people now come to this sacred citadel in a week than ever lived there in its 15th-century prime. The attempt to improve facilities for international visitors - better hotels, a helicopter service, and a planned cable car to replace the bus trip up the mountain - has only made the wear and tear worse.

For nearly 500 years Machu Picchu was covered by impenetrable rainforests until in 1911, an American scholar-explorer, Hiram Bingham, stumbled upon it whilst he was looking for Vilacamba, the last refuge of the Incas from the Spanish conquerors.

It's easy to see why so many want to flock here. The sight of the emerald green grass slopes and stone-coloured remains of Machu Picchu, flanked by its awesome, snow-capped peaks, is utterly breathtaking.

It seems now, however, that Machu Picchu is falling victim to its own success. The primary concern is that the high volume of visitors is harming the site's infrastructure. A survey by Japanese geologists at Kyoto University has suggested the earth beneath the city is moving at a rate of up to one centimetre per month. There are also fears for the welfare of the porters who carry travelers' backpacks in all weathers along the high altitude Inca Trail.

As a result, the United Nations cultural agency wants visitor numbers more than halved, which means that visitors must now wait four to five days before getting a place on a trek. Despite this, Machu Picchu remains the number one must-see in South America. And, as such, the hunt is now on for new Inca ruins as a viable, ecologically sound alternative.
A7 Machu Picchu used to have a population of over 7,000.

1) True 2) False 3) Not stated


A8 The improvement of facilities for tourists is causing environmental damage. 1) True 2) False 3) Not stated
A9 Hiram Bingham set out to discover Machu Picchu in 1911.

1) True 2) False 3) Not stated


A10 Machu Picchu is surrounded by mountains.

1) True 2) False 3) Not stated


All Machu Picchu has been too successful as a tourist destination.

1) True 2) False 3) Not stated


A12 Tourists must carry their own bags while they are walking along the Inca Trail. 1) True 2) False 3) Not stated
A13 The United Nations cultural agency would like to reduce the number of tourists who visit Machu Picchu.

1) True 2) False 3) Not stated


A14 Machu Picchu is no longer the most popular tourist attraction in South America because many tourists have now found some more ecological ruins to visit.

1) True 2) False 3) Not stated




следующая страница >>